Telenor Danmark fyrer 79 medarbejdere og lukker disse butikker med omgående virkning

Telenor Danmark har netop opsagt 79 medarbejdere og lukker samtidig fem butikker med omgående virkning.

Telenor Danmark har nu overstået dagens fyringsrunde.

Som vi skrev om tidligere på formiddagen, har Telenor været nødt til at afskedige medarbejdere på grund af selskabets situation her i Danmark, hvor det er under hårdt pres og har tabt betydelige summer i de seneste par år.

Telenor oplyser nu, at 79 medarbejdere i virksomheden opsiges, og fem butikker forskellige steder i landet samtidig lukkes.

"Ændringerne sker som et naturligt led i Telenors strategi om at øge virksomhedens effektivitet og blive en endnu mere strømlinet forretning i et presset telemarked," skriver selskabet i en pressemeddelelse.

"Reorganiseringen omfatter forskellige områder i virksomheden og er et led i Telenors løbende optimering af sin forretning."

Telenor oplyser til Computerworld, at selskabet efter reorganiseringen har omkring 1.730 fuldtidsansatte i Danmark. 

Derfor er det nødvendigt
Jesper Hansen, administrerende direktør i Telenor Danmark, udtaler samtidig:

"I et presset marked som det danske, har vi kontinuerligt behov for at kigge vores forretning efter i sømmene og tage hånd om vores udfordringer for at kunne blive så effektive og agile som muligt."

"Og som en del af den radikale transformation vi gennemgår, er der løbende behov for, at vi tilpasser vores organisation og ændrer på holdopstillingen for at kunne levere bedre."

"I nogen tilfælde betyder det desværre at det er nødvendigt at sige farvel til gode kollegaer."

Her lukker butikkerne
De fem butikker, der lukker, ligger i henholdsvis Randers, Hørsholm nord for København, Kongens Nytorv og Amager Centeret i København samt i City2 i Taastrup vest for København.

Det sker med øjeblikkelig virkning.

Efter ændringerne vil Telenor have 62 butikker i Danmark, oplyser selskabet.

"Alle ansatte i Telenor er blevet informeret om ændringerne i organisationen."

Telenors resultater
Telenor er ofte blevet udråbt til det selskab af de fire store danske teleselskaber, der har sværest ved at få resultaterne til at flaske sig.

Telenor Danmark endte i 2015 med et driftsresultat (EBITDA) på 591 millioner norske kroner i 2015, et betydeligt fald i forhold til 726 millioner i 2014.

Værre var det dog, at selskabet havde et tab på 2,5 milliarder norske kroner, omkring 1,9 milliarder danske kroner, for året samlet set.

Forklaringen var primært, at koncernen havde nedskrevet værdien af den danske forretning med 2,1 milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,6 milliarder danske kroner.

"En turnaround-proces er sat i gang efter joint venture-snakken er trukket tilbage," skrev Telenor i årsregnskabet med henvisning til den planlagte fusion med Telia, der måtte droppes i efteråret.

Samtidig måtte Telenor meddele:

"Udsigterne på det danske telemarked forbliver udfordrende. Som en konsekvens af det har Group (koncernen, red.) revurderet værdien af Telenor Danmark med opdaterede indtjenings-forventninger."

Også i 2014 endte Telenors danske forretning ud med et underskud.

Læs også:

Fyringsrunde i Telenor i Danmark: Det pressede selskab må skille sig af med medarbejdere

Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud

Dansk teleindustri i krise: Førende teleselskaber har nedskrevet for milliarder

TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
Cloud-teknologi sikrede dronningens corona-tale - men DRs CIO Mikkel Müller er slet ikke færdig med cloud endnu
Uden cloud og den rette cloud-strategi havde DR ikke haft samme muligheder eller nye digitale produkter. Det fortæller CIO Mikkel Müller til Computerworld - hvor han også uddyber hvordan han ser resten af it-landskabet bevæge sig mod cloud og hvordan udviklere efterspørger de moderne værktøjer.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Få overblikket: Her er Gartners vurdering af 16 førende CRM-leverandører
Den teknologiske udvikling skaber pt. en massiv omstilling inden for kundeservice. Samtidig muliggør teknologien også en konsolidering, som igen stiller nye krav til moderne CRM-systemer. Især kunstig intelligens og muligheden for digitale kanaler står højt på kundernes liste. I dette whitepaper kan du derfor læse om analysevirksomheden Gartners research af 16 leverandører inden for CRM og dermed få et overblik over det stadigt mere komplekse landskab.