Sådan undgår du fyringsrunder: Brug dine analyseværktøjer bedre og klogere

Med rigtig brug af analyseværktøjer og dataindsamling kan man undgå de store og meget skadelige fyringsrunder, mener analytiker.

Alle virksomheder kommer før eller siden ind i bølgedale, strategiske kurs-ændringer og ændrede markedsvilkår, der gør, at de må afskedige medarbejdere.

Det gælder i høj grad flere af de store it-giganter - både herhjemme og i udlandet - der i disse år gennemfører den ene store fyrings-runde efter den anden.

De tæller IBM, HP, Intel, Microsoft, CSC, TDC og mange andre.

Det kan du læse mere om her: Tre årsager til at it-giganterne fyrer og omstrukturerer i ét væk

Fyringsrunderne påkalder sig i sagens natur opmærksomhed: Det er uundgåeligt, at de påvirkerne virksomhederne omdømme, liges om det er uundgåeligt, at runderne gør, at virksomhederne mister kompetencer, viden og - i hvert fald i første omgang - konkurrencekraft.

Dette skyldes ifølge den amerikanske analytiker Rob Enderle i stor udstrækning, at stort set ingen organisationer i dag opsamler og anvender den data, der genereres i forbindelse med fyringer,.

I dag er typiske data-element, der omgiver en fyringsrunde, typisk størrelsen på mulige besparelser.

Og det har ifølge Rob Enderle ofte karakter af et taktisk måle-instrument.

Kan undgås
Ifølge ham kan fyringer imidlertid meget vel undgås i organisationerne.

Den store udfordring med fyringer er, at de stort aldrig fokuserer på de relaterede problemer, men alene på symptomet, mener han - for eksempel når en fyringsrunden skyldes, at virksomheden ikke har nået sine finansielle mål.

"Men disse problemer skyldes ofte enten eksterne begivenheder eller dårlige, interne beslutninger - og altså ikke, at medarbejderstaben er for stor," lyder det fra analytikeren.

Hen peger på, at et selskab, der bliver overrasket over ændrede vilkår i det marked, som det opererer i, straks bør forsøge at identificere, hvordan problemerne kunne opstå - og dernæst anvende denne viden til at gennemføre det, som han kalder 'surgical staffing changes' - altså prikkerunder, hvor enkelte medarbejdere prikkes fremfor at lade mejetærskeren høvle ind over hele afdelinger.

"Dette vil svare til at fokusere på at diagnosticere en sygdom først og dernæst formulere en detaljeret behandlingsplan med henblik på ikke alene at adressere sygdommen, men også forhindre en genopblussen," hedder det.

Ifølge Rob Enderle kan de afledte og indirekte skader være meget omfattende, når et selskab gennemfører en fyringsrunde: Produktionslinier kan stoppe, ordre-indtag kan bremses, vigtig viden og vigtige kompetencer går tabt, vrede og utilfredshed og manglende optimisme kan brede sig.

Samtidig vil vigtige medarbejdere ofte begynde at søge væk til konkurrenterne, såfremt de mister troen på, at arbejdsgiveren er værd at satse på fremadrettet.

Men disse - og lignende - skade-faktorer bliver sjældent registreret og medregnet i det samlede databillede.

Og det bør de, mener analytikeren.

"Samtidig kan effektivt analysearbejde også tilføre vigtige detaljer, som gør, at man reelt kan fyre de medarbejdere, som helt konkret ikke er deres løn værd," mener han.

Som eksempel giver han, at en virksomhed kan være tilbøjelig til at fyre en ældre medarbejder, der ikke leverer meget, men som til gengæld kender alle kunderne.

"Det kan være meget billigere at beholde ham end at lade ham og hans viden overgå til en konkurrent," lyder det fra Rob Enderle.

Hertil kommer, at analysearbejde også vil kunne give et klarere billede af det marked, som virksomheden opererer i.

Det vil kunne anvendes til at undgå overraskelser, så virksomheden i stedet kan arbejde mere langsigtet med mindre og løbende justeringer.

Ifølge Rob Enderle kan dårlige beslutninger i en virksomhed ofte spores tilbage til manglende data-grundlag eller et fejlagtigt fokus på de positive - og ikke de negative - konsekvenser ved en fyringsrunde.

Han mener, at fyringsrunder ofte er et resultat af, at lederne betragter medarbejderne som udskiftelige dele, fordi der aldrig er blevet kastet lys over, hvad den enkelte konkret bidrager med.

"Dårlige fremgangsmåder - som tvungne tilpasninger og fyringer - burde have været forsvundet for mange år siden. De eksisterer stadig, fordi der aldrig er blevet kastet lys over deres fulde konsekvenser," siger han.

Læs også:

Tre årsager til at it-giganterne fyrer og omstrukturerer i ét væk

Microsoft: Nu kommer de intelligente it-systemer, hvor alting smelter sammen

Store udfordringer for it-afdelingerne: Mange vil snart få behov for andre medarbejdere

Seks CRM-forudsigelser for 2016: Sådan vil CRM-markedet udvikle sig i det kommende år





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Kompetera A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital HowTo: Sikkerhedstrusler

Under corona-krisen er antallet af cybertrusler steget med 33 procent. Det er særligt phishing-angreb, som oversvømmer mange virksomheder i de her dage. Corona-virussen har skabt en ny mulighed for at lokke uopmærksomme internetbrugere til at klikke på inficerede links. Nogle virksomheder oplever at op mod halvdelen e-mails, der sendes til dem, kommer fra it-kriminelle.

19. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: ERP – få optimal udnyttelse af dine store mængder af værdifulde data i den digitale transformation

Få indblik i, hvordan alle virksomheder kan optimere deres kritiske processer og hvordan du realiserer det uforløste potentiale gennem denne procesoptimering. Du får indsigt i forretnings-processer, digital værdiskabelse og teknologi, der har hjulpet mange virksomheder på vej med deres digitale transformation.

20. august 2020 | Læs mere


Digital HowTo: Fremtidens It service management - optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

21. august 2020 | Læs mere






Premium
For 20 år siden blev Netcompany stiftet som modsvar til de etablerede it-leverandører: Her er de tre principper bag Netcompanys milliardsucces
Interview Siden 1999, hvor Netcompany blev etableret, har det danske it-selskab haft tre principper for at drive en succesfuld it-virksomhed. "Vi mente i al beskedenhed, at det måtte kunne gøres bedre ved at modernisere måden at bygge it-systemer på," siger Netcompanys direktør André Rogaczewski, der her udlægger den succesformel, der stort set har været den samme i de seneste 20 år.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan kan du arbejde effektivt uanset tid, sted og type af enhed
Hvad nu hvis dit arbejde, din information, dine processer og teknologien bag ved, var organiseret på en måde så det passede til din organisation – alt sammen guidet af en intelligent udgave af det digitale arbejdsrum? Det er visionen bag Atea og Citrix´s samarbejde med digital workspace – en smartere og mere effektiv måde at arbejde på. I dette whitetpaper kan du derfor læse om, hvordan du kan skabe et mere effektivt og brugervenligt arbejdsrum uanset tid, sted og enhed. En løsning der på en gang er både enkel og som sætter brugeren i centrum.