EU fjerner forhadte roaming-afgifter til sommer - men der bliver (alligevel) ikke ubegrænset roaming i Europa

Selv om EU fra juni 2017 fjerner teleselskabernes mulighed for at opkræve høje roamingafgifter, får vi ikke mulighed for at roame frit og ubegrænset uden at skulle til lommerne. Se her, hvor grænsen kommer til at gå.

Der bliver alligevel ikke mulighed for fri roaming, når EU fra næste sommer fjerner muligheden for at opkræve roamingafgifter for teleselskaberne.

Sådan lyder det fra EU, der i et udkast til et nyt regelsæt - som EU kalder for 'fair use policy' - forsøger at klarlægge begrænsningerne for roamingafgifterne fra næste sommer, hvor de typisk meget høje afgifter generelt forbydes i EU.

Det kan du læse mere om her: Roamingpriser i frit fald: Så lidt skal du fremover betale for mobilsurf og sms'er over hele Europa

Roamingafgifter er den afgift, som et teleselskab opkræver for at håndtere samtaler for kunder hos udenlandske teleselskaber - typisk turister.

EU har gradvist presset den maksimale afgift, som teleselskaberne må opkræve, ned over de senere år.

Det kan du læse mere om her: Nu tvinger EU roamingpriserne længere ned: Sådan skal teleselskaberne tjene pengene hjem

Her går grænserne
De nye regler betyder, at man maksimalt kan roame i udlandet i 90 dage om året til den pris, som man betaler i sit hjemland.

Hertil kommer, at man som bruger skal logge på sit hjemlige teleselskabs eget netværk mindst én gang hver 30. dag.

Gør man ikke det - eller roamer man mere end 90 dage om året - kan det udenlandske teleselskab pålægge roamingafgifter på brugen.

Desuden vil operatørerne få mulighed for at lægge forskellige begrænsninger ned på især data-roaming. Det vil betyde, at man som rejsende i udlandet ikke vil kunne forvente ubegrænset data-brug inden for sit hjemlige abonnement.

EU Kommissionen meddeler dog, at disse begrænsninger ikke må være for restriktive.

"Kunden bør være i stand til at forbruge data-mængder, der svarer til mindst gennemsnits-forbruget i sit hjemland," hedder det i et udkast til regelsættet fra kommissionen.

Beslutningen om at fjerne roaming-afgifterne har udløst stort pres fra teleindustrien, der over for EU har peget på, at fjernelsen af afgifterne giver plads til misbrug.

Det skyldes, at prisen for at opkald samt data varierer meget mellem de europæiske lande.

Derfor er det oplagt, at telebrugere vil spekulere i at købe deres abonnement i lande med meget lave telepriser og så anvende abonnementet i deres hjemland til normalt daglig brug.

Du kan læse EU Kommissionens nye regler på området her: Implementing regulation fair use policy sustainability.

Læs også:

Nu tvinger EU roamingpriserne længere ned: Sådan skal teleselskaberne tjene pengene hjem

Se hvad du kan spare: Så meget koster det at ringe og surfe i EU næste år

Så kom beslutningen endelig: Roaming-taksterne i EU bliver fjernet i 2017

Det koster afskaffelsen af roaming-takster Danmarks største teleselskab

Streamede film på sin smartphone i Danmark - og fik regning på 30.542 kroner





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
Forsvarets cyberenhed advarer danske virksomheder: Vi står over for alvorlige trusler fra hackerne
Nye værktøjer. Nye ofre. Nye afpresningsmetoder. De cyberkriminelle har ikke ligget på den lade side under corona-pandemien, viser ny trusselsrapport fra Center for Cybersikkerhed.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.