Podcast:Her er de nye (dyre) iPads og den nye Surface Laptop - men kan manglen på chips drille?

Altid online, uhyre selvbevidste og altid krævende: Her er fem gode råd til at forstå din næste - unge - chef

De såkaldte 'millenials' strømmer i disse år ud på arbejdsmarkedet, og mange af dem vil ende som chefer en dag. Men de tænker ikke og opfører sig ikke som din gamle chef. Her har du fem kendetegn ved chefer fra den første digitale generation.

Den såkaldte 'millenial'-generation er i disse år for alvor ved at få fat i arbejdsmarkedet.

'Millenial'-generationen er født fra midt i 1980'erne til begyndelsen af 2000'erne og omfatter altså dermed personer fra 15-16 år til først i 30'erne.

Inden for de kommende år vil mange fra generationen blive chefer i mange forskellige organisationer - først og fremmest mellemledere - og dernæst i forskellige omfang arbejde sig mod toppen.

Dermed er der god chance for, at du en dag vil få en 'millenial' som chef. Og det kræver lidt omtanke, for sandsynligheden er stor for, at en leder fra denne generation ikke har de samme værdier, idealer og arbejdsmetoder som dine tidligere chefer.

Ifølge den amerikanske management-ekspert Bruce Tulgan, der har skrevet flere bøger om 'millenial'-generationen, er disse kommende ledere opvokset med - og blevet påvirket af - en række faktorer, som ingen tidligere generationer har oplevet.

Det gælder eksempelvis digitalisering, påvirkningen fra internet og sociale medier, konstant pres for forbedringer og effektivisering, konstante krav om hele tiden at løse flere opgaver med færre ressourcer, manglende job-sikkerhed og arbejdsmarkedets konstante og meget hurtige forandring.

Lær at forstå dem
Disse påvirkninger er ifølge Bruce Tulgan vigtige at forstå, hvis man skal forstå sin (måske) kommende chef.

Her kommer fem definitioner fra HR-eksperten Kendall Wayland, som Computerworlds amerikanske nyhedsbureau har talt med.

Du kan anvende dem mtil (måske) at forstå denne unge generation lidt bedre.

Giver og forlanger plads til egen stil og facon
Generationen er som den første vokset op med internet, sociale medier og grænseløs formidling lige ved fingerspidserne.

De har aldrig haft en hverdag uden internet og sociale medier. Det betyder, at de navigerer intuitivt og helt naturligt i den grænseløse online-verden, hvor de er meget dygtige til at fin-tune deres personlige stil og budskaber, så den passer nøjagtigt til deres personlige udtryk i et meget stort og omskifteligt miljø.

Denne fin-tuning er noget, som de tager med sig over i andre områder af tilværelsen - også deres håndtering af en chef-rolle - hvor de helt naturligt vil forsøge at finde deres egne principper og arbejdsmetoder - og sigte efter at få medarbejderne til at gøre det samme.

Typisk vil det for dem ikke primært handle om at bestemme og ensrette folk og få folk til at adlyde, men snarere om at forme og understøtte en positiv kultur ved at opfordre medarbejdere til at finde deres personlige stil, sige deres mening og være sig selv.

Vil udfordre etablerede normer for arbejdstid og fritid
Arbejdsmarkedet udvikler sig i en retning væk fra industri-samfundets faste tider med ind- og udstempling og fri hver weekend.

I mange især mindre og nyere virksomheder er grænserne løse og afslappede. Her er der stor fleksibilitet og løse rammer, hvilket selvfølgelig understøttes af den teknologiske udvikling, som gør, at folk kan arbejde nærmest hvor som helst.

Denne udvikling vil blive forstærket i takt med, at 'millenial'-generationen vinder indpas i organisationerne, for generationen vil udfordre de etablerede normer på arbejdspladserne, mener Kendall Wayland.

Og det gælder mange parametre som eksempelsvis barselsorlov, regler for påklædning og alle mulige regelsæt og politikker, som generationen vil udfordre.

Det handler alene om, at medarbejderne er tilfredse og sunde, så de hele tiden kan prodocere mest - uanset hvor eller hvornår det foregår.

Det betyder eksempelvis, at de godt vil give dig lov til at gå tidligt, hvis du skal til fitness eller hente dine børn.

HR-manden Tulgan peger på, at de unge fra generationen dybest set ikke går op i, om de passer ind i en virksomhed.

"I stedet overvejer de, om virksomheden vil passe ind i deres livs-historie," siger han.

Han peger på, at de er dybt fokuserede på, at deres karrierevalg ikke har negativ indflydelse på deres livs-planer.

Vil have plads til frihed
De unge generationer er opvokset med sociale medier og flydende grænser mellem fritid og arbejdstid.

Det gør, at de også forstår, at privatlivet hurtigt sniger sig ind i arbejdslivet: Familie- og privatlivets forhold får indflydelse på arbejdslivet, og alting skal passe sammen, hvis en produktion skal fungere i en tid, hvor vi altid er online og altid kan få noget fra hånden.

Dette er vigtigt for generationen, der ikke er interesseret i fastlåste rammer, der kan ende med at koste på privatfronten.

Ifølge Bruce Tulgan vil mange af dem sige nej til tilbud om forfremmelser, hvis de mener, at den nye rolles krav og indhold ikke giver dem nok plads til fleksibilitet.

Han siger, at 'millenials' her vil kigge på deres egne chefer for at se, om de har et job, der er tilstrækkeligt fleksibelt efter deres mening.

Stiller krav til resultaterne - ellers er det ud
Men bare fordi de unge chefer er fleksible og afslappede og giver plads til stor selvbestemmelser, betyder det ikke, at de ikke stiller krav.

De er opvokset i en tid med skærpede krav til arbejdsmarkedet og massive nedskæringer i mange virksomheder, og de ved, at det handler om at levere varen. Og det kræver det.

Det kræver konstante og gode resultater, stor agilitet og hårdt arbejde hver dag.
Fremstår en ung chef som lidt for laid back overfor medarbejderne, handler det derfor ikke om, at han eller hun ikke ved, at der skal stilles krav, men snarere om, at vedkommende har svært ved at håndtere at være en autoritet.

Dette er noget, som de ofte skal have hjælp til, mener Kendall Wayland.

Kræver ikke vilde forandringer
Selv om de unge lederes indgang til arbejdslivet er fleksibel, åben og løs, skal man ikke være nervøs for, at de kræver, at alting bliver forandret.

I stedet er de typisk meget sensitive og opmærksomme på virksomhedens kultur, særkende og arbejdsmiljø.

Ifølge Kendall Wayland vil de unge søge at påvirke kulturen i takt med, at de stiger i graderne, men de forstår også, at alle generationer skal have plads ud fra deres egne udgangspunkter.

De lægger ifølge ham vægt på fleksibilitet og en 'virksomhedskultur, der fremmer vækst og samarbejde," siger han.

Har du nogle bud på særlige kendetegn ved 'millenial'-generationen? Giv dit bud i debatfeltet herunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere


IT Security 2021

Strategic IT Security 2021 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

22. april 2021 | Læs mere






Premium
Efter vanskeligt år jagter aarhusianske Mjølner nu tocifrede vækstrater: Vil for alvor indtage Sjælland - her er planen
Interview: Efter et corona-plaget år er aarhusianske Mjølner Informatics nu klar til at trykke på speederen. Topchef Brian Gottorp Jeppesen forventer tocifrede vækstrater, der især skal hentes fra det sjællandske marked. Se hans plan for 2021 her.
Computerworld
Næste uge går det løs: Apple inviterer til event på utraditionel vis
Apples store event i næste uge blev afsløret af Siri før tid. Få overblik over, hvad Apple ventes af løfte sløret for.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.