Ny Microsoft-tjeneste skal hjælpe teams med at arbejde bedre sammen

Microsoft lancerer Microsoft Teams, der skal samle al kommunikation internt mellem grupper i virksomheder. Se her, hvordan tjenesten, der er en del af Office 365, fungerer.

Microsoft lancerer Microsoft Teams, en kommunikationsplatform på tværs af Office 365 for Business, der er rettet mod grupper eller teams i virksomheder. 

Programmet er cross-platform og fungerer på Windows 10, Mac, iOS, Android og som web-klient. Det tillader ansatte at oprette "teams" med flere gruppesamtaler, såkaldte channels, om specifikke emner eller arbejdsområder.

Alt sammen i en opsætning, der til forveksling minder om den gamle IRC-platform. 


"Vi forsøger at digitalisere den almindelige arbejdsfremgang i de åbne kontormiljøer, hvor vi arbejder langt mere sammen end tidligere. Se det som et digitalt mødelokale, hvor alle samtaler automatisk gemmes, hvor noter, BI, oversigter og dokumenter er let og tilgængelige, og hvor der også er plads til lidt snak hen over kaffeautomaten," siger Niels Kjelstrup produktchef for Office 365 hos Microsoft Danmark. 

Dertil kommer en stærk integration med Microsofts andre tjenester, såsom Office 365 og OneDrive. 

"Ved at samle det bedste fra vores alle tjenester kan vi gøre det langt lettere at samarbejde i teams," siger Aaren Ekelund, divisionschef for Office fra Microsoft. 

Tjenesten starter i beta fra i dag, også på dansk, og er gratis for alle Office 365 for Business-kunder, hvilket indebærer mange danske virksomheder.  Ikke to teams er ens
Teams er bygget ind i Microsofts andre platforme, og så snart du starter et nyt team, dannes der automatisk en tilknyttet mappe i OneDrive for Business, en OneNote-fil og en Office Group til at samle al data i ét. 

Derefter kan du oprette alle de channels, der er behov for i et givent team. Kanaler kan være låst til specifikke personer eller være åbne for alle i teamet, og du kan ligesom i Skype skrive privat til enkeltpersoner både inde og udenfor Teams-regi.

Under hver channel kan du indlejre forskellige funktioner og apps. Både Microsofts egne, men også tredjepart-tjenester.

Du kan eksempelvis tilføje og redigere Office-filer (Word, Excel og så videre) direkte fra appen uden at skulle åbne Microsofts andre programmer, eller tilknytte et specifikt OneNote-dokument i toppen.

Du kan også foretage video- og almindelige opkald med teamet eller til andre via Skype for Business, igen uden at du behøver at forlade Teams. 

"To grupper arbejder ikke ens eller har det samme mål, så der skal være mulighed for at opbygge enhver gruppe, så det passer til gruppens behov," forklarer Aaren Ekelund. 

"Fordelen ved Teams er, at du samler alt, hvad teamet arbejder med. Hvad end det er Word-dokumenter, regneark eller en overvågning af sociale medier, samles det sammen med al den interne kommunikation, så vi undgår, at der ligger en mail med et dokument og bliver glemt et sted, " tilføjer Aaren Ekelund. 

Hver channel kan du indlejre forskellige funktioner og tilføjelsesapps iBåde Microsofts egne, men også tredjepartstjenester, eller du kan integrere chatbots. 

Twitter-overvågningsprogrammet Hootsuite kan eksempelvis implementeres i en kanal, så al Twitter-omtale af et givent hashtag automatisk nævnes i den fælles chat, eller du kan implementere Microsofts eget - eller andres - BI-produkter, så du hurtigt kan få oversigt over diverse KPI'er.

Og er det selvfølgelig muligt at sende emojis og gifs. En Slack-klon og konkurrent
Hvis alt ved Microsoft Teams lyder bekendt, er det fordi, du nok kender til tjenesten Slack. 

Slack er et næsten identisk projekt- og gruppehåndteringssoftware, der siden sin lancering i 2013 har taget markedet med storm og er særligt stort blandt virksomheder med unge ansatte. 

Slack har kørt en ofte guerilla-taktik ved at give programmet gratis væk til små teams, der bruger det i virksomheder uden tilladelse fra it-afdelingen, hvorefter det spredes og i høj grad overtager virksomheders brug af Skype som intern kommunikationsplatform. 

Læs også: Her er succesformularen bag øjeblikkets hotteste stykke forretningssoftware

Det har virket, og Slack hævder i dag at have over fire millioner aktive brugere, hvor 1,25 millioner benytter den betalte version, heriblandt virksomheder som IBM, Autodesk og LinkedIn (der snart er en del af Microsoft). 

Dog mener Microsoft, at Teams bringer mere til virksomhederne end Slack.

"Den største forskel mellem Microsoft Teams og Slack er, at Teams ikke er et enkeltstående program, men en del af en større helhed. Har du allerede Office 365 og Skype for Business i din virksomhed, så vil du klart få mest ud af Microsoft Teams," siger Aaren Ekelund.

Microsoft Teams kan allerede nu testes som en beta, hvis du har Office 365 for Business eller -Enterprise. 

Læs også: Microsoft kobler millioner af indsamlede data fra Office 365 og Windows sammen til ny type sikkerhedsløsning


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

26. april 2019 | Læs mere


Microsoft Dynamics 365 – det næste skridt mod den digitale transformation

Hvordan kommer virksomheder i gang med en digital transformation? - Og hvilke værktøjer kan bringe virksomheden bedst muligt igennem forandringerne? Microsoft bud er Microsoft Dynamics 365. Her er samlet alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af apps og en fælles datamodel.

02. maj 2019 | Læs mere


Fremtidens kundeservice – kom godt i gang med chatbots og kunstig intelligens

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - hvis altså de bliver sat rigtigt op. Lige rundt om hjørnet venter de stemmestyrede chatbots til eksempelvis Alexa og Google Home. Kom og hør, hvordan du kommer hurtigt i gang med chatbots.

07. maj 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
En skærmrevolution er på vej: Her er alt du bør vide om fremtidens mini-LED og micro-LED-skærme
En mindre skærmrevolution er nu under opsejling. Tre nye skærmteknologier kommer med hver deres løfte om vild kontrast, flottere farver og modulære egenskaber.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
The Digital Edge: Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker
Podcast: Salling Groups digitale chef, Claus H. Andersen, er på en digital mission: Det skal være nemmere at handle, nemmere at være kunde og nemmere være forbruger - i alle kædens 1.500 butikker. Hør hvordan den digitale chef arbejder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Dit netværk holder dig tilbage! Sådan gør du Virtual Cloud Network skarpere
I vor tids teknologi er kun én ting konstant: Udviklingen. Vi er midt i en digital disruption, som transformerer alle industrier, alle virksomheder og alle teams. Så hvad gør I? I dette white paper kigger vi nærmere på, hvad det kræver for at få en succesfuld digital transformation. Hvordan du kan tilpasse services på dage i stedet for måneder, fleksibiliteten i at kunne reagere på feedback og muligheder i realtid, og hurtigheden og forudsigelsen til at kunne levere en bedre og mere værdifuld kundeservice.