Googles supercomputer skal trænes i at overtage verdensherredømmet i StarCraft

Efter at have tæsket verdensmesteren i brætspillet Go udfordrer Googles DeepMind-computer nu et af verdens mest populære E-sportspil, StarCraft II.

Artikel top billede

Rom blev ikke bygget på en dag, og en supercomputer overtager ikke verden uden erfaring. 

Det kræver tid og træning at bygge virkelighedens Terminator-antagonist, Skynet. 

Google har indgået et samarbejde med spilproducenten Blizzard Activision for at få Googles DeepMind-computer til bedre at kunne spille det yderst konkurrenceprægede og strategiske krigsspil, StarCraft II. 

Formålet er dog ikke - officielt - at lære DeepMind at overtage verdensherredømmet, men at få opbygget DeepMinds algoritmers koordineringsevner, reaktionsevne og langtidsplanlægning via machine learning, et andet udtryk for "lær ved at gøre det".  

Spil som StarCraft II ligner på sin vis den virkelige verden med reelle arbejdsopgaver såsom ressourcehåndtering, produktion og uforudsete, pludselige hændelser, som computeren prompte skal reagere på. 

Læs også: Googles kunstige intelligens-system stormer frem: Er ét spil fra at banke verdensmester i avanceredet spil

Langsom som et menneske

På samme måde som WOPR-computeren i filmen War Games fra 1983 spiller krigsspil med den unge hacker, David Lightman, skal DeepMind spille StarCraft II mod andre AI's eller mennesker. 

StarCraft II er et klassisk strategispil, hvor spilleren skal indsamle ressourcer, bygge kamptropper og føre krig imod modstandere.

Den slags kræver et strategisk overblik. I Sydkorea, hvor StarCraft II anses som den uofficielle nationalsport, kan man kun være professionel, hvis du kan udføre over 200 handlinger i spillet i minuttet samt føre en defensiv og offensiv strategi på samme tid. 

Yderligere kan spilleren kun se et udsnit af banen, hvilket vanskeliggør spillerens evne til at forudse potentielle angreb. AI's har tidligere været gode til at tæske menneskelige mestre i skak eller spillet Go, fordi AI'en kunne se hele brættet. I computerspil er virkeligheden en anden. 

Før DeepMind og andre AI's skal spille mod hinanden, kræver det dog, at computeren sløves ned.

At en computer kan reagere hurtigt er ikke det samme som, at den er intelligent - blot at den hurtigere kan interagere med spillet, end en menneskelig spiller kan trykke på musen. 

Derfor arbejder Blizzard og Google på at sløve DeepMind ned til menneskelig hastighed i spillet, så computeren i sidste ende vil vinde på grund af bedre strategier og ikke hastighed. 

AI-versionen af StarCraft II bliver lanceret i begyndelsen af 2017 og vil være tilgængelig for AI-forskere. 

Læs også: Nu kaster Google milliarder efter nye algoritmer

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly