Artikel top billede

Googles supercomputer skal trænes i at overtage verdensherredømmet i StarCraft

Efter at have tæsket verdensmesteren i brætspillet Go udfordrer Googles DeepMind-computer nu et af verdens mest populære E-sportspil, StarCraft II.

Rom blev ikke bygget på en dag, og en supercomputer overtager ikke verden uden erfaring. 

Det kræver tid og træning at bygge virkelighedens Terminator-antagonist, Skynet. 

Google har indgået et samarbejde med spilproducenten Blizzard Activision for at få Googles DeepMind-computer til bedre at kunne spille det yderst konkurrenceprægede og strategiske krigsspil, StarCraft II. 

Formålet er dog ikke - officielt - at lære DeepMind at overtage verdensherredømmet, men at få opbygget DeepMinds algoritmers koordineringsevner, reaktionsevne og langtidsplanlægning via machine learning, et andet udtryk for "lær ved at gøre det".  

Spil som StarCraft II ligner på sin vis den virkelige verden med reelle arbejdsopgaver såsom ressourcehåndtering, produktion og uforudsete, pludselige hændelser, som computeren prompte skal reagere på. 

Læs også: Googles kunstige intelligens-system stormer frem: Er ét spil fra at banke verdensmester i avanceredet spil

Langsom som et menneske

På samme måde som WOPR-computeren i filmen War Games fra 1983 spiller krigsspil med den unge hacker, David Lightman, skal DeepMind spille StarCraft II mod andre AI's eller mennesker. 

StarCraft II er et klassisk strategispil, hvor spilleren skal indsamle ressourcer, bygge kamptropper og føre krig imod modstandere.

Den slags kræver et strategisk overblik. I Sydkorea, hvor StarCraft II anses som den uofficielle nationalsport, kan man kun være professionel, hvis du kan udføre over 200 handlinger i spillet i minuttet samt føre en defensiv og offensiv strategi på samme tid. 

Yderligere kan spilleren kun se et udsnit af banen, hvilket vanskeliggør spillerens evne til at forudse potentielle angreb. AI's har tidligere været gode til at tæske menneskelige mestre i skak eller spillet Go, fordi AI'en kunne se hele brættet. I computerspil er virkeligheden en anden. 

Før DeepMind og andre AI's skal spille mod hinanden, kræver det dog, at computeren sløves ned.

At en computer kan reagere hurtigt er ikke det samme som, at den er intelligent - blot at den hurtigere kan interagere med spillet, end en menneskelig spiller kan trykke på musen. 

Derfor arbejder Blizzard og Google på at sløve DeepMind ned til menneskelig hastighed i spillet, så computeren i sidste ende vil vinde på grund af bedre strategier og ikke hastighed. 

AI-versionen af StarCraft II bliver lanceret i begyndelsen af 2017 og vil være tilgængelig for AI-forskere. 

Læs også: Nu kaster Google milliarder efter nye algoritmer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere