Samsung køber bildele-firma for 55 milliarder: Bliver med et snuptag en af verdens største bil-leverandører

Samsung køber den amerikanske teknologi-producent Harman for 55 milliarder kroner i kæmpe-satsning rettet mod bil-industrien.

Artikel top billede

Sydkoreanske Samsung lægger otte milliarder dollar - knap 55 milliarder kroner - på bordet for den amerikanske bildele-producent Harman International, der nok af mange er mere kendt som producent af lyd-anlæg.

Harman International producerede oprindeligt lyd-udstyr, men er i de senere år rykket kraftigt over mod bil-industrien.

Her satser selskabet på at udvikle udstyr - både software og hardware - til de kommende bil-generationer.

En af målsætningerne er, at fremtidens biler via Harmans udstyr skal komme til at minde mere om smartphones i den måde, som de styres og håndteres på.

Det er noget, som Samsung kan se perspektiver i. Købet er da også det største nogensinde i Samsungs historie.

Med købet følger aftaler med flere af verdens helt store bil-producenter, som Harman har aftaler med. De tæller General Motors og Fiat Chrysler Automobiles.

Med købet står Samsung til at blive en hoved-spiller i bil-industrien, der i de senere år for alvor har taget hul på udviklingen af selvkørende biler.

Den udvikling kræver massive investeringer i software og anden teknologi.

Det kan du læse mere om her: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

Omkring to tredjedele af Harman Internationals omsætning hentes i dag i bil-branchen.

Selskabets direktør, Dinesh Paliwal, siger i en meddelelse, at fusionen af de to selskaber vil give begge fordele i et konkurrencepræget marked.

"Partnerskaber og størrelse er essentielle, hvis man vil vinde på langt sigt i automobil-industrien," siger han.

Ifølge Wall Street Journal komplicerer opkøbet Samsungs forhold til Apple og Google yderligere.

Samsung er i dag både konkurrent og leverandør til de to selskaber, men konkurrencen bliver nu skærpet yderligere.

Ifølge avisen bliver Samsung med købet en af de helst store it-spillere i bilbranchen sammen med selskaber som Toyotas hovedleverandør Denso, tyske Bosch og svenske Autoliv.

Samsung prøvede helt tilbage i 1994 at komme ind i bilbranchen med lanceringen af det daværende Samsung Motors.

Samsung solgte dog virksomheden til Renault i 1998.

Læs også:

Samsung på vej ind i bil-branchen med stor satsning

Verdens største teknologimesse på trapperne: Det kommer til at handle om biler i år

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil