Ny lovgivning på vej: Amerikanerne kan snart kritisere virksomheder sønder og sammen på nettet

Med tråde til en højaktuel dansk sag om ytringsfrihed versus handelsbetingelser kan amerikanske forbrugere formentlig snart skrive kritiske online-anmeldelser. Også selvom online- og offline-butikker vil forsøge at forhindre kritikken.

Artikel top billede

En dansk dommer mangler endnu at tage stilling til, hvem der har retten på sin side i en højaktuel sag om ytringsfrihed og handelsbetingelser i slaget mellem enkeltmands-virksomheden Din Hvidevare Reparatør og inkassobureauet HornskovVindberg.

Den historie kan du læse mere om her: Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

For amerikanske dommere bliver det fremover formentlig noget nemmere at træffe afgørelser i lignende sager.

Det skyldes, at en ny amerikansk lov ved navn Consumer Review Fairness Act er på vej om netop retten til at skrive kritiske online-anmeldelser, selvom kommercielle kræfter forsøger at forhindre det.

Lovforslaget fra 2014 er i starten af denne uge godkendt i Kongressen og mangler nu endelig godkendelse og underskrift af USA's præsident Barack Obama, før virksomheder ikke længere kan tvinge forbrugere til tavshed på nettet.

Det skriver Ars Technica

Ingen frygt for juridisk efterspil

Både Demokrater og Republikanere har bakket op om loven, som tidligere på efteråret røg igennem Senatet.

"Denne lovgivning understøtter forbrugerrettigheder og integriteten ved kritisk feedback omkring solgte produkter og service ved at forhindre fortrolighedsaftaler," forklarer republikaneren John Thune, der er formand for Senatets kommercielle udvalg, ifølge Ars technica.

Udsagnet møder opbakning i Demokraternes lejr, hvor senator Brian Schatz fra Hawaii har denne vurdering af den formentlig snart vedtagne lovgivning:

"Anmeldelser om, hvor du skal handle, spise eller skal hen på hjemmesider som Yelp eller TripAdvisor hjælper forbrugerne med at træffe valg om, hvor de skal bruge deres penge. Alle forbrugere har ret til at dele deres ærlige oplevelser og meninger omkring alle forretninger uden at frygte for et juridisk efterspil."

Læs også:
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

Forlanger 11.419 kroner efter dårlig Trustpilot-anmeldelse: Vi beskytter os mod afpresning

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S