Ny lovgivning på vej: Amerikanerne kan snart kritisere virksomheder sønder og sammen på nettet

Med tråde til en højaktuel dansk sag om ytringsfrihed versus handelsbetingelser kan amerikanske forbrugere formentlig snart skrive kritiske online-anmeldelser. Også selvom online- og offline-butikker vil forsøge at forhindre kritikken.

Artikel top billede

En dansk dommer mangler endnu at tage stilling til, hvem der har retten på sin side i en højaktuel sag om ytringsfrihed og handelsbetingelser i slaget mellem enkeltmands-virksomheden Din Hvidevare Reparatør og inkassobureauet HornskovVindberg.

Den historie kan du læse mere om her: Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

For amerikanske dommere bliver det fremover formentlig noget nemmere at træffe afgørelser i lignende sager.

Det skyldes, at en ny amerikansk lov ved navn Consumer Review Fairness Act er på vej om netop retten til at skrive kritiske online-anmeldelser, selvom kommercielle kræfter forsøger at forhindre det.

Lovforslaget fra 2014 er i starten af denne uge godkendt i Kongressen og mangler nu endelig godkendelse og underskrift af USA's præsident Barack Obama, før virksomheder ikke længere kan tvinge forbrugere til tavshed på nettet.

Det skriver Ars Technica

Ingen frygt for juridisk efterspil

Både Demokrater og Republikanere har bakket op om loven, som tidligere på efteråret røg igennem Senatet.

"Denne lovgivning understøtter forbrugerrettigheder og integriteten ved kritisk feedback omkring solgte produkter og service ved at forhindre fortrolighedsaftaler," forklarer republikaneren John Thune, der er formand for Senatets kommercielle udvalg, ifølge Ars technica.

Udsagnet møder opbakning i Demokraternes lejr, hvor senator Brian Schatz fra Hawaii har denne vurdering af den formentlig snart vedtagne lovgivning:

"Anmeldelser om, hvor du skal handle, spise eller skal hen på hjemmesider som Yelp eller TripAdvisor hjælper forbrugerne med at træffe valg om, hvor de skal bruge deres penge. Alle forbrugere har ret til at dele deres ærlige oplevelser og meninger omkring alle forretninger uden at frygte for et juridisk efterspil."

Læs også:
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner

Forlanger 11.419 kroner efter dårlig Trustpilot-anmeldelse: Vi beskytter os mod afpresning

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird