Sydkorea på vej til at droppe kontanter - fremover skal alle betalinger være digitale

Mønter og sedler som betalingsmiddel ser ud til at blive fjernet fra sydkoreaernes lommer inden for få år. Ideen er, at alle skal betale, modtage og overføre penge via elektroniske kort i stedet.

Artikel top billede

Den mere end 2.500 år gamle betalingsform med metalmønter ser i Sydkorea ud til at være en saga blot om få år.

For Den Sydkoreanske Centralbank har for nyligt oplyst, at den vil have afskaffet mønter som betalingsform i 2020.

Det sker efter, at landets indbyggere i flere år har haft færre og færre penge mellem hænderne til fordel for elektroniske betalingskort. 

Næste skridt bliver så at rive papirsedlerne over og ligeledes erstatte dem med elektroniske betalingsformer. 

Det skriver The Financial Times

Begrænser cirkulation

I dagens Sydkorea er den sølvfarvede 500 won-mønt det højeste beløb på metal til en værdi af knap tre kroner.

Og 500 won-mønten ryger formentlig i risten sammen med 10, 50 og 100 won-mønterne inden for få år.

Sydkoreas Centralbank vil helt konkret reducere cirkulationen af mønter.

I stedet skal den sydkoreanske befolkning have deres småpenge overført til det koreanske T Money-kort, som er landets transportkort til metroture, taxier og betaling i 30.000 dagligevarebutikker. 

Penge er gammeldags
De fleste af de omkring 50 millioner sydkoreanere betaler i dag i stor stil med betalingskort og via mobilbetalinger, når de foretager deres gængse online-indkøb.

I gennemsnit ejer hver enkelt koreaner knap to kreditkort og to mobilbetalingskort.

Derimod er det kun 20 procent af alle betalinger, der sker med gammeldags pengesedler, ifølge Den Sydkoreanske Centralbank.

Ideen fremadrettet er så, at hvis en kunde betaler for en vare til 9.500 won med en endnu ikke udryddet 10.000 won-seddel, vil byttepengene så blive overført til et betalingskort - eksempelvis T Money-kortet.

Mønter koster for meget
Udover letheden ved at lade mønterne rulle i glemmebogen, er der også økonomi i at sløjfe de fysiske metalpenge.

For Den Sydkoreanske Central spenderer årligt omkring 300 millioner kroner på at producere mønterne, hvilket i mange tilfælde lyder som en rigtig dårlig forretning.

"Når vi producerer en 10 won-mønt, koster det mere end 10 won. Hvis Sydkorea bliver møntløs, er det både godt for kunder og sælgere, da sælgere ikke vil blive nødt til at sørge for byttepenge til deres kunder," forklarer researchchef hos Credit Finance-instituttet i den sydkoreanske hovedstad Seoul.

På nationaløkonomisk plan forventes det, at væksten vil stige med 1,2 procent ekstra om året, hvis fysiske penge helt bliver droppet.

Læs også:
Nedturen er total: Swipp lukker og slukker helt om tre måneder

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    AI/Data Engineer

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Teknisk Arkitekt – Netværk og Firewall

    Københavnsområdet

    Everllence

    Head of Digital Solutions

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job