Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Ny fransk lov forbyder arbejdsgivere at kræve e-mail-svar døgnet rundt

Frankrig forbyder med ny lov franske virksomheder at tvinge de ansatte til at tjekke arbejds-mail i fritiden. Lovgivningen skal give mere udhvilede og mindre stressfyldte medarbejdere.

Mens den danske statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) brugte sin nytårstale til at opfordre danskerne til at blive lidt længere på arbejdsmarkedet, går det anden vej i Frankrig.

For i det store EU-land med præsident Francois Hollandes socialistiske parti i spidsen skal virksomheder med mere end 50 ansatte fra 1. januar 2017 ifølge en ny lov sørge for, at der er timer i døgnet, hvor ansatte ikke kan sende og modtage e-mails.

Franskmændene skal således bare sige 'non', hvis de ikke vil belemres med arbejdsmail i fritiden. 

Årsagen til lovgivningen med overskriften 'retten til at være offline" er, at medarbejderne skal have en fair løn for deres arbejde, det skal modgå stress og udbrændthed samt beskytte medarbejdernes privatliv.

Det skriver forretningsmagasinet Fortune.

Elektronisk hundesnor

Det franske lovarbejde har været i gang i en rum tid, og forslaget om at frede medarbejdernes arbejdsmails efter fyraften blev stemt igennem i foråret 2016.

At det blev et au revoir til at være konstant online og forventningen om arbejde fra hjemmekontoret om aftenen og i weekenderne, begrunder regeringen med, at alle studier af hjemmearbejde har vist, at det øger stressniveuaet hos de ansatte.

Til BBC forklarede den tidligere EU-parlamentariker Benoît Hamon i maj, at selvom medarbejderne fysisk forlader arbejdspladsen ved fyraftenstid, bliver de mentalt på jobbet.

"De forbliver forbundet via en form for elektronisk snor - som en hund. Teksterne, beskederne, mails, de besætter folks liv til det punkt, hvor en person til sidst bryder sammen," lød forklaringen fra Benoît Hamon til BBC tilbage i maj.

Flere har forbudt aften-mails

Retten til at være offline er en del af en større arbejdsreform, hvor netop fredningen af arbejdernes email-indbakker efter fyraften var et af de punkter, hvor der var størst enighed blandt de franske politikere.

Forbuddet mod at skrive og modtage mails, når mørket er faldet på i fritiden, har enkelte virksomheder også taget til sig.

Eksempelvis forbød tyske giganter som teleselskabet Deutsche Telekom i 2010 og efterfølgende bilgiganten Volkswagen i 2011 sine medarbejdere at tjekke mails efter kontortid.

For Volkswagens vedkommende blev mailsystemet sat sådan op, at de kun kunne modtage mails på deres Blackberry-telefoner en halv time før og efter arbejdstid.

Det kan du læse mere om her: Tysk bilproducent siger stop for mail i fritid

Udover at skubbe medarbejdere væk fra stresskløften, kan ideen om at frede de ansattes fritid også vise sig at være snusfornuftig købmandsskab.

Studier fra de amerikanske universiteter Stanford og Harvard har således vist, at arbejdsrelateret stress med blandt andet sene mail-skriverier som stresskilden kan ende i sygehus-regninger på langt over 1.000 milliarder kroner alene i USA.

Læs også:
Forbud: Én million tech-folk og konsulenter må ikke tjekke mail efter klokken 18




Seneste artiklerRSS
06:34
17:34
16:38
16:14
15:46
15:14
14:38
14:32
13:44
12:58
12:02

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere