Artikel top billede

Tidens mest hypede tech-trend er faktisk slet ikke blevet oversolgt: Kæmpe data-gennembrud står for døren

Efter mere end fem år med masser af hype omkring big data, slår ny rapport fast, at big data slet ikke er blevet oversolgt. Tværtimod banker det helt store gennembrud nu på døren.

Det kan godt være, at der er blevet talt om big data til den helt store guldmedalje i de senere år, og at det er den nok mest hypede trend i it-industrien i nyere tid.

Men big data er altså ikke oversolgt - og vi har slet ikke set, hvad de moderne data-analyser vil kunne levere af værdi.

Det skriver rådgivningsfirmaet i en ny rapport med temaet "analysernes tidsalder."

Her sammenligner McKinsey situationen i dag med situationen fra 2011, hvor selskabet også fremhævede det enorme potentiale i big data i en rapport.

Det var også det år, hypen omkring big data for alvor greb om sig. Og hypen har ikke været mere markant, end big data-potentialet berettiger, mener McKinsey.

"Fem år senere er vi stadig overbevist om, at dette potentiale ikke har været overhyped. Faktisk tror vi nu på, at vores 2011-analyser kun gav et delvist indblik," lyder det blandt andet i rapporten (PDF)

Læs også: Har alverdens data til rådighed - men topcheferne bruger mavefornemmelsen til at drive forretning

McKinsey forklarer efterfølgende, hvorfor vi formentlig kun har set toppen af isbjerget, når det kommer til den værdi, som big data kan skabe.

"Antallet af applikationer og muligheder er steget endnu mere. Sammensmeltningen af adskillige teknologi-trends sætter yderligere fart på udviklingen."

"Data-volumen bliver fortsat fordoblet hvert tredje år, efterhånden som data vælter ind fra digitale platforme, trådløse sensorer og milliarder af mobiltelefoner. Data storage-kapaciteten er øget, mens omkostningen er styrtdykket," argumenterer McKinsey i rapporten.

"Data-videnskabsfolk har nu hidtil uset computerkraft til rådighed og udtænker endnu mere sofistikerede algoritmer."

Her er der masser af værdi i vente

McKinsey forklarer i rapporten, at de virksomheder, der er længst fremme med brugen af big data, ved hjælp af helt nye mindsets og teknologier griber forretningsudfordringer an på nye måder.

"I nogle tilfælde har de introduceret data-drevne forretningsmodeller, der har overrasket hele industrier."

McKinsey forsøger at give et bud på, hvor langt man er fra at have hentet de mulige gevinster med big data på forskellige områder.

Eksempelvis mener rådgivningsfirmaet, at den offentlige sektor i EU kun har høstet 10 til 20 procent af de gevinster, der reelt venter forude.

Inden for produktion og fremstilling er man nået 20 til 30 procent af vejen, mens man inden for retail i USA er lidt længere med 30 til 40 procent.

Læs også:

Har alverdens data til rådighed - men topcheferne bruger mavefornemmelsen til at drive forretning

Fire udfordringer, du skal overvinde, hvis du vil have gevinst af big data i 2017

Opråb til data-folket: Stop med at opsamle alle de data - det er slet ikke det vigtigste nu




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere