Supermarkeds-giganter skriger efter specialister: Vi kommer til at mangle en million it-folk

Reportage: Solidt købmandsskab skal kombineres med data-forståelse og digitalisering for at give både butikker og handlende en bedre indkøbsoplevelse. Manglen på it-folk bliver enorm.

Artikel top billede

New York: For 106. gang siden 1911 har den amerikanske detailorganisation National Retail Federation (NRF) trommet folk inden for detailhandel sammen for at tale om trends foran og især bag kasseapparatet.

I år er konferencen med tilnavnet "The Big Show" stærkt præget af digitale tendenser, der kan få kasserne til at klinge med fyldte dollar, yen, kroner, euro, pund og rubler.

Det betyder, at der flere steder i Jacob K. Javits Convention Centre på Vestmanhattan højlydt bliver talt it'sk om tendenser som big data, robothjælp, kunstig intelligens blandt NRF-konferencens 33.000 deltagere fra godt 3.000 selskaber i 94 lande.

"Det siges, at detailhandlen vil forandre sig mere i de kommende fem år, end vi har set i de forgangne 50 år," lyder det fra formand Bill Brand fra den interaktive detailkæde HSNI i åbningen af konferencen.

Stor rekrutteringsudfordring

Herefter åbner blandt andre administrerende direktør Greg Foran fra den amerikanske supermarkedskæde Walmart en paneldiskussion om de udfordringer, som detailhandlen står over for.

"Vi er kun så gode, som vores sidste handel viser," siger han.

Hn peger på, at mange af supermarkedskædens teknologiske landevindinger sker ved at afprøve dem i først én butik, derefter 10, så 100 og så i alle kædens 11.500 butikker.

For at ramme så rigtigt som muligt i første hug, skal alt fra indkøb, til lagerstyring, over markedsføring og til det afgørende salg i den enkelte butik styres så godt som muligt ved hjælp af dataindsamlinger.

Store dataindsamlinger. Om kunder. Om varer. Om optimal lagerstyring og markedsføring.

En udfordring for detailhandlernes data-brydning er, at der inden 2022 skal hyres en million it-folk inden for blandt andet dataanalyse, webudvikling og social medie-marketing alene i USA.

Læs også: Mangler du kvalificeret arbejdskraft? Her er en (måske) oplagt løsning

Maskinen lærer om dine indkøb

Siden 2012 er der allerede hyret en halv million folk i den amerikanske detailhandel.

"Vi skal jo altid have de folk, der kan forudsige, hvad kunderne skal bruge. Og her får vi selvfølgelig i høj grad brug for teknologi og teknologi-folk," forklarer Terry J. Lundgren fra Macy's, en amerikanske kæde af knap 850 stormagasiner med en årlig omsætning i alt på knap 200 milliarder kroner.

"Det er ikke kun teknologi-folk til de fysiske butikker, vi mangler. Hver fjerde amerikaner er tilknyttet detailhandlen, men stort set alle amerikanere har en smartphone, så den platform skal vi selvfølgelig også være endnu mere til stede på i de kommende år," fortsætter Terry J. Lundgren fra Macy's.

Så mens mobiludviklingen stadig ses som en stor udfordring - og mulighed - i detailhandlen, udser Greg Foran fra Walmart, at machine learning bliver det næste naturlige skridt for alverdens butikker at investere i.

"Vi ønsker fleksibilitet og forudsigelser, men hvor vi havner med machine learning, er endnu for tidligt at sige," lyder det fra Walmart-direktøren.

Læs også:
2017 bliver et år, som man kommer til at skrive om i historiebøgerne: Nu kommer skiftet fra digitalisering til digital økonomi

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil