Koden er knækket: Sådan får du forbrugerne til bruge penge på din app

Hvis man vil have en solid og lukrativ omsætning med sin app, har særligt én forretningsmodel vist sig bæredygtig.

Artikel top billede

App-feberen har raset i Danmark og verden i en årrække efterhånden.

Det gælder ikke bare hos forbrugerne, der hurtigt fangede konceptet med 'there's an app for that'.

Siden 2008, hvor Apple åbnede ballet med lanceringen af App Store, har udviklere verden over prøvet lykken i det forjættede app-land.

Millioner og atter millioner af apps er blevet sendt ud på markedet via især Google Play og Apple App Store, de to største app-platforme.

Det er dog langt fra alle alle apps, der har været en økonomisk gevinst for udviklerne bag.

En række forskellige forretningsmodeller har været prøvet af, og særligt én ser ud til at blive ved med at fungere godt, hvis man ser på markedet overordnet set.

Det fremgår af App Annies nye rapport om udviklingen på det globale app-marked i 2016, som vi også skrev om tidligere på ugen:

Se listen med de mest downloadede apps i 2016: Skovler både brugere og penge ind

I rapporten fra App Annie kan man læse, at app-udgiverne i 2016 samlet set fik udbetalt 35 milliarder dollars - omkring 245 milliarder kroner - fra Apples App Store og Google Play.

Det var 40 procent mere end i 2015. Omsætningen fra Apples App Store alene steg med næsten 50 procent.

Man kan også læse, at antallet af app-downloads på verdensplan steg med 15 procent fra 2015 til 2016, mens tidsforbruget i apps faktisk steg med hele 25 procent.

Og netop det med tidsforbruget er ganske afgørende, hvis man skal have succes som app-udvikler - for jo mere tid, en bruger tilbringer i appen, jo større er villigheden til at betale penge til dem, der har udviklet appen.

Sådan får man masser af omsætning

Derfor har den mest lukrative forretningsmodel i de senere år også vist sig at være modellen med, at appen er gratis som udgangspunkt, mens pengene bliver hentet ind efterfølgende via eksempelvis in-app purchases eller andre indtægtskilder.

"App-vanerne udvikler sig over tid, efterhånden som brugerne bliver mere engagerede i deres 'go-to apps', og mens tiden, man bruger i apps, generelt stiger."

"Dette øgede engagement fører til vækst i omsætningen via in-app advertising, in-app purchases og handel, der finder sted uden for app-butikkerne (eksempelvis at bestille transport eller en vare til levering)."

Læs også: Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store

Modellen med in-app purchases kender vi blandt andet fra mange spil, hvor udviklerne på kort tid formår at få en stor brugerbase, hvorefter man så satser på at en del af disse vil betale for at få adgang til flere baner, mere udstyr eller for at slippe for reklamer.

Netop spil-apps står for langt den største del af omsætningen på app-markedet. Ifølge App Annie-rapporten stod spil for 75 procent af omsætningen i App Store og 90 procent af omsætningen i Google Play i 2016.

Abonnementer hitter

Samtidig er en række af de mest succesrige apps i de senere år baseret på abonnements-ordninger, hvor selve appen igen er gratis, men hvor man så må hoste op med penge, hvis man vil kunne streame musik, film og serier.

"Denne vækst er et yderligere bevis på forbrugernes villighed til at anvende in-app purchases til at betale for abonnements-ordninger," skriver App Annie. 

"Selv når de får mulighed for at betale for en service uden for app-butikken (eksempelvis med et kreditkort på tjenestens hjemmeside), foretrækker mange brugere in-app purchases på grund af bekvemmelighed."

App Annie kan også fortælle, at en forbruger i dag i gennemsnit anvender over 30 forskellige apps om måneden.

Det er interessant, at det også kan konstateres, at antallet af app-downloads per bruger køler lidt af på de mere modne markeder, som Danmark er blandt.

Til gengæld stiger tidsforbruget så fortsat.

"Dette er godt nyt for både etablerede og up-and-coming apps."

En rapport fra analysefirmaet Gartner har tidligere konkluderet, at forbrugerne bruger 24 procent flere penge på in-app purchases end på apps, hvor der er tale om en éngangsbetaling, når man downloader appen.

"Forbrugernes præferencer for in-app-transaktioner indikerer, at den fleksibilitet, det tilbyder, giver en bedre kundeoplevelse end downloads, der koster penge," skrev Gartner.

Læs også:

Se listen med de mest downloadede apps i 2016: Skovler både brugere og penge ind

Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store

Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Erhvervsakademi Aarhus

    Underviser/konsulent indenfor AI

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S