Koden er knækket: Sådan får du forbrugerne til bruge penge på din app

Hvis man vil have en solid og lukrativ omsætning med sin app, har særligt én forretningsmodel vist sig bæredygtig.

Artikel top billede

App-feberen har raset i Danmark og verden i en årrække efterhånden.

Det gælder ikke bare hos forbrugerne, der hurtigt fangede konceptet med 'there's an app for that'.

Siden 2008, hvor Apple åbnede ballet med lanceringen af App Store, har udviklere verden over prøvet lykken i det forjættede app-land.

Millioner og atter millioner af apps er blevet sendt ud på markedet via især Google Play og Apple App Store, de to største app-platforme.

Det er dog langt fra alle alle apps, der har været en økonomisk gevinst for udviklerne bag.

En række forskellige forretningsmodeller har været prøvet af, og særligt én ser ud til at blive ved med at fungere godt, hvis man ser på markedet overordnet set.

Det fremgår af App Annies nye rapport om udviklingen på det globale app-marked i 2016, som vi også skrev om tidligere på ugen:

Se listen med de mest downloadede apps i 2016: Skovler både brugere og penge ind

I rapporten fra App Annie kan man læse, at app-udgiverne i 2016 samlet set fik udbetalt 35 milliarder dollars - omkring 245 milliarder kroner - fra Apples App Store og Google Play.

Det var 40 procent mere end i 2015. Omsætningen fra Apples App Store alene steg med næsten 50 procent.

Man kan også læse, at antallet af app-downloads på verdensplan steg med 15 procent fra 2015 til 2016, mens tidsforbruget i apps faktisk steg med hele 25 procent.

Og netop det med tidsforbruget er ganske afgørende, hvis man skal have succes som app-udvikler - for jo mere tid, en bruger tilbringer i appen, jo større er villigheden til at betale penge til dem, der har udviklet appen.

Sådan får man masser af omsætning

Derfor har den mest lukrative forretningsmodel i de senere år også vist sig at være modellen med, at appen er gratis som udgangspunkt, mens pengene bliver hentet ind efterfølgende via eksempelvis in-app purchases eller andre indtægtskilder.

"App-vanerne udvikler sig over tid, efterhånden som brugerne bliver mere engagerede i deres 'go-to apps', og mens tiden, man bruger i apps, generelt stiger."

"Dette øgede engagement fører til vækst i omsætningen via in-app advertising, in-app purchases og handel, der finder sted uden for app-butikkerne (eksempelvis at bestille transport eller en vare til levering)."

Læs også: Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store

Modellen med in-app purchases kender vi blandt andet fra mange spil, hvor udviklerne på kort tid formår at få en stor brugerbase, hvorefter man så satser på at en del af disse vil betale for at få adgang til flere baner, mere udstyr eller for at slippe for reklamer.

Netop spil-apps står for langt den største del af omsætningen på app-markedet. Ifølge App Annie-rapporten stod spil for 75 procent af omsætningen i App Store og 90 procent af omsætningen i Google Play i 2016.

Abonnementer hitter

Samtidig er en række af de mest succesrige apps i de senere år baseret på abonnements-ordninger, hvor selve appen igen er gratis, men hvor man så må hoste op med penge, hvis man vil kunne streame musik, film og serier.

"Denne vækst er et yderligere bevis på forbrugernes villighed til at anvende in-app purchases til at betale for abonnements-ordninger," skriver App Annie. 

"Selv når de får mulighed for at betale for en service uden for app-butikken (eksempelvis med et kreditkort på tjenestens hjemmeside), foretrækker mange brugere in-app purchases på grund af bekvemmelighed."

App Annie kan også fortælle, at en forbruger i dag i gennemsnit anvender over 30 forskellige apps om måneden.

Det er interessant, at det også kan konstateres, at antallet af app-downloads per bruger køler lidt af på de mere modne markeder, som Danmark er blandt.

Til gengæld stiger tidsforbruget så fortsat.

"Dette er godt nyt for både etablerede og up-and-coming apps."

En rapport fra analysefirmaet Gartner har tidligere konkluderet, at forbrugerne bruger 24 procent flere penge på in-app purchases end på apps, hvor der er tale om en éngangsbetaling, når man downloader appen.

"Forbrugernes præferencer for in-app-transaktioner indikerer, at den fleksibilitet, det tilbyder, giver en bedre kundeoplevelse end downloads, der koster penge," skrev Gartner.

Læs også:

Se listen med de mest downloadede apps i 2016: Skovler både brugere og penge ind

Sådan skabte Apple en it-revolution med App Store

Drop salg af apps: Her er der flest penge at hente for app-udviklerne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job