Telenor har vendt alvorlig krise i Danmark til fremgang: Nu vælter det ind med kunder

Det har længe set sort ud for den norske telegigants Telenors danske forretning. Men nu blodrøde resultater pludselig vendt til masser af fremgang.

Artikel top billede

(Foto: Telenor/PR)

Flere års alvorlig dansk krise for Telenor blev i 2016 vendt til en yderst fornuftig fremgang.

Det fremgår af Telenors netop offentliggjorte regnskab for fjerde kvartal 2016 og året samlet set.

Se regnskabet her (PDF).

"Som det fremgår af koncerntallene, oplevede Telenor Danmark en fremgang på 44.000 mobilkunder i fjerde kvartal samtidig med at indtjeningen per kunde holdes på et stabilt niveau for 5. kvartal i træk," lyder det fra Telenor Danmark.

Administrerende direktør i Telenor Danmark, Jesper Hansen, udtaler samtidig:

"Jeg glæder mig over, at vi har øget den samlede indtjening, og at vi har set en tilvækst af nye kunder i fjerde kvartal."

"Vi befinder os dog stadigvæk i et marked med ekstrem konkurrence, og derfor har vi naturligvis fortsat fokus på at simplificere og fremtidssikre vores forretning."

Telenor har nu 1.820.000 mobil-abonnenter i Danmark, en fremgang på 36.000 i forhold til 2015.

Telenor sidder dermed fortsat solidt på pladsen som landets næststørste mobilselskab.

Læs også: Teleselskabet 3 skovler kunder ind: Kaprede 47.000 nye mobilkunder i 2016

Telenor havde i 2016 en omsætning i Danmark på lige knap 5,1 milliarder norske kroner - omkring 4,3 milliarder danske kroner.

Det er et fald på seks procent i forhold til året før, men samtidig er et minus på bundlinjen på 2,5 milliarder norske kroner blevet vendt til et plus på 307 millioner norske kroner, cirka 257 millioner danske kroner.

Telenors konkurrent Telia oplyste i sidste uge, at selskabet i Danmark i løbet af 2016 mistede 38.000 mobilabonnenter, så Telia-kundebasen er gået tilbage med 2,3 procent til lidt mere end 1,6 millioner mobilkunder.

3 har i denne uge udsendt en meddelelse om, at selskabet hentede 47.000 nye kunder i 2016 - med andre ord har dette selskab ligesom Telenor skovlet kunder ind i 2016.

I morgen fredag kommer TDC med årsregnkab.

Læs også:

Teleselskabet 3 skovler kunder ind: Kaprede 47.000 nye mobilkunder i 2016

Sandhedens time: Derfor venter vi i spænding på årsregnskaberne fra TDC, Telenor og 3

Opbrud på tv-markedet og en latent mobil-priskrig: Her er TDC's barske 2017

Tre grunde til at Tjeep og Plenti slår til med mobil-prisbaskere netop nu

Nye tal afslører dramatisk udvikling i den danske telebranche: Overskuddet styrtdykker

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S