Spotify prøver nye veje for at få dig til at betale: Gemmer de største albums til betalende lyttere

Spotify vil gemme de mest eksklusive album bag sin betalingsmur, så de reklamelyttende gratister ikke kan lytte med.

Artikel top billede

Selv uden at betale har det været muligt at lytte til hele Spotifys store musikbibliotek, hvis blot du har været villig til at acceptere reklamer mellem hveranden sang.

Men det kan meget vel være slut nu.

Ifølge Financial Times er den populære streamingtjeneste på vej med et nyt tiltag, der måske får dig presset over på et abonnement - eller helt ud ad tjenesten.

Spotify er i nemlig i gang med at forny licensaftaler med de store pladeselskaber og forsøger ihærdigt at forhandle billigere aftaler hjem for at øge sin egen profit.

Som et led i de aftaler vil Spotify begrænse de helt store pladelanceringer til betalende brugere af tjenesten.

Det vil sige, at det kun vil være cirka halvdelen af Spotifys brugere, godt 50 millioner lyttere, der får adgang til store albumlanceringer, imens gratisterne både må leve med reklamer, manglende mulighed for kontrol over den afspillede musik og nu også manglende numre.

Presset før en børsnotering

Spotify er verdens mest populære musik-streamingtjeneste med over 100 millioner brugere, men at være størst betyder ikke nødvendigvis sorte tal på bundlinjen.

Siden det svenske selskab åbnede for tjenesten tilbage i 2010, er omsætningen godt nok steget til næsten 2 milliarder euro - knap 15 milliarder kroner - i 2015, men Spotify har endnu til gode at præsentere et positivt regnskab.

I 2015 havde selskabet et tab på 1,3 milliarder kroner. Regnskabet for 2016 kommer først til maj.

Størstedelen af indtjeningen kommer fra de betalende kunder, men næsten 85 procent af Spotifys indtjening ryger videre til pladeselskaberne i form af royalties.

Ud af Spotifys 100 millioner brugere er cirka 50 millioner gratister, der lytter til reklamer for efterfølgende at kunne høre Beyoncé, men reklamer udgør kun 10 procent af Spotifys indtjening.

Derfor er det altafgørende for Spotify få flere brugere til at betale for tjenesten.

Imens alt dette sker, forlyder rygterne, at Spotify står over for en børsnotering. Manglende profit behøver ikke nødvendigvis at skræmme investorer væk fra software-virksomheder - se bare Snapchats børsnotering - men det er unægteligt noget, der vil pynte.

Læs også: Her er verdens rigeste it-folk: Bill Gates er igen verdens rigeste person

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S