Kritik: Nets blokerer bevidst for MobilePay i butikkerne

Dansk Erhverv langer ud efter selskabet bag Dankortet, Nets, som kritiseres for at lægge forhindringer i vejen for MobilPay.

Artikel top billede

Der er krig på markedet for danske betalingsløsninger, hvor selskabet bag Dankort, Nets, kæmper med MobilePay om herredømmet.

Her spiller betalingsløsningerne i butikkerne en væsentlig rolle. Det er et område, som Nets i dag dominerer via selskabets velkendte Dankort-terminaler, der findes i stort set alle butikker.

Men terminalerne kan kun tage imod betalinger fra fysiske plastickort samt Nets eget mobile dankort.

Og det er ikke acceptabelt, lyder det fra Dansk Erhverv, der er brancheorganisation for flere tusinder butikker.

"Vi er stærkt kritiske over for tiltag, som begrænser konkurrencen og butikkernes muligheder. Det her skal jo netop være et marked, hvor butikkerne og forbrugerne skal have forskellige muligheder, for markedet kommer til at ændre sig i de kommende år," siger markedschef Henrik Hyltoft til Finans.

Ifølge avisen er det kun Nets' terminaler, der er begrænset på denne måde. Terminaler fra udenlandske leverandører vil således kunne tage imod både fysiske og mobile betalingskort fra Mobilepay, Apple, Google og andre fremtidige løsninger.

Nets og Danske Bank droppede for et par måneder siden forhandlinger om at indlemme Dankortet i MobilePay.

Istedet har Nets nu indledt arbejdet mod at lancere sin egen mobile dankorts-løsning, der vil gøre det muligt at anvende mobiltelefonen som dankort.

Det kan du læse mere om her: Nets og Danske Bank dropper samarbejde om MobilePay: Nets lancerer egen mobilbetalingsløsning.

Til Finans opfordrer Coop til, at Nets åbner for andre betalingsløsninger.

Nets peger over for avisen på, at MobilePay aldrig formelt har bedt om at komme ind i Nets Dankort-terminaler, men at MobilePay er velkommen, hvis selskabet vil betale omkostningerne hertil.

Læs også:

Alle venter på det mobile Dankort, men Nets' nye betalings-app kan få det svært

Nets bløder en halv milliard i nyt regnskab - her er forklaringen

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Sundhedsdatastyrelsen

Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

Københavnsområdet

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

TD SYNNEX Denmark ApS

Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

Uspecificeret arbejdssted

TD SYNNEX Denmark ApS

Inside Sales Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse