Dansk opgør med standardsystemer: Derfor kan standardsystemer give store problemer

Interview: "Der er ikke noget, der tyder på, at standardsystemer - når vi taler større systemer - faktisk giver en større sikkerhed i leverancen," lyder det fra Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

Artikel top billede

Lars Frelle-Petersen er direktør i Digitaliseringsstyrelsen. Foto: Lars Bertelsen. (Foto: © Lars Bertelsen / Lars Bertelsen)

Det hjælper ikke noget at købe et standardsystem, hvis man efterfølgende ender med at programmere det så meget om og tilpasse det så meget, at det reelt ender med at være et specialsystem

Sådan lyder det klare budskab fra Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

"Vi har jo været vidne til en række af vores helt store it-systemer, hvor det er gået galt. Det har faktisk i udgangspunkt været et standardsystem, man har leveret, men da det ikke har kunnet passe ind alligevel, har man så programmeret rigtig meget om."

"For eksempel med Polsag og andre steder," lyder det fra Lars Frelle-Petersen.

Debatten om standardsystemerne er ikke ny, men hvor tendensen i en årrække har gået i retning af flere standardsystemer, så er Lars Frelle-Petersen ikke den eneste, der nu anbefaler, at man får en ny og mere nuanceret tilgang til valg af de store og mere komplekse it-systemer.

For et par uger siden var Ikeas CIO ude med en kritik af leverandørernes standardsystemer.

Læs mere her: It-chef revser it-leverandørers standardsystemer: "De taler om det store potentiale - vi taler om problemerne"

"Systemerne lever ikke op til vores grundlæggende krav," sagde Lasse Gunnarsson, CIO for produktudvikling og logistik i Ikea.

"Jeg er ekstremt skuffet over branchen. Vi har relativt høje forretningskrav, og vores grundlæggende krav er, at alt skal fungere. Men i dag lever leverandørerne ikke op til det," sagde han.

"Det er blevet lidt af en besværgelse"

Lars Frelle-Petersen fra Digitaliseringsstyrelsen er grundlæggende enig med budskabet fra Ikeas CIO, og han mener, at det i det hele taget er en vigtig debat.

Lars Frelle-Petersen uddyber her over for Computerworld, hvorfor standardsystemerne kan være en udfordring, når vi taler store og mere komplekse it-løsninger: 

"Selvom man siger, at det er en standardplatform, kan det være svært at gennemskue for kunden, hvad man får, og så programmerer man så meget om, at man ikke siden hen kan opgradere."

"Der er masser af de store platformsleverandører - SAP, Oracle og andre - hvor man ender med at programmere så mange ting om, at det så alligevel ikke kan opgraderes i almindelig forstand."

"Det har vi set med eksempelvis DeMars-projektet i Forsvaret, hvor man ender med at lave så store ændringer til standard ERP-systemer, at det så alligevel nærmest bliver et specialsystem."

"Det handler også om, hvordan leverandørerne koder rundt i de systemer. Vi har set eksempler på leverandører, der har en ekstremt dårlig kodedisciplin, og derfor ender man med noget rod, der ikke minder om noget, der hedder standard."

Standard fører ikke til færre problemer

Et stykke hen ad vejen bunder problemerne med standardsystemerne i den kommunikation, der er omkring projektet: 

"Ofte er man ikke helt præcis på, hvad man mener, når man taler om standardssystemer. Og ofte lover leverandører med standardsystemer måske også noget, som de ikke kan holde."

"Man får et standardsystem, der så alligevel skal programmeres om eller tilpasses i så stort et omfang, at det ikke længere er et standardsystem og dermed er umuligt at opgradere siden hen. Der kan også komme funktionalitets- og svartidsproblemer."

Lars Frelle-Petersen mener, at ansvaret for fejlslagne projekter med standardsystemer ligger flere steder, og han peger på, at det er på tide at gøre op med, at standardsystemer nødvendigvis er den bedste løsning:

"Det er både leverandørerne, rådgiverne og også kunderne, der gerne har villet have standardsystemer. Og så passer det overhovedet ikke ind i den måde, man har kravsspecificeret på."

"Det er blevet lidt af en besværgelse - og jeg har også selv været med til at give de anbefalinger i tidernes morgen, da vi lavede Bonnerup-rapporten (rapport med it-anbefalinger fra 2001, red.)."

"Der er bare ikke noget, der tyder på, at standardsystemer - når vi taler større systemer - faktisk giver en større sikkerhed i leverancen," lyder det fra direktøren fra Digitaliseringsstyrelsen.

Skal forholde sig til opgaverne - og tage ejerskab

Hvordan skal man så gribe det an, når vi taler de store systemer og projekter?

"Man bliver i hvert fald nødt til at forholde sig til, hvad det er for nogle opgaver, man skal have løst. Her taler vi jo ikke om at købe et Outlook-system, men om at man eksempelvis skal have løst forvaltningsprocesser i en myndighed."

"Man bliver nødt til at forholde sig til, at man har en række regler, man skal overholde. Og derfor må man også forholde sig til, om det kan lade sig gøre inden for rammen af et standardsystem eller ej."

"I nogle tilfælde skal det være mere åbent, hvad det er for en model, leverandøren kommer tilbage med."

Her kan man godt vælge standardsystemer

Lars Frelle-Petersen gentager, at det primært er de store og mere komplekse systemer og projekter, han her taler om, mens det på andre områder sagtens kan give god mening at vælge et standardsystem.

"Mindre organisationer kan selvfølge sagtens vælge standard ERP-systemer og så videre. Men det er jo ikke standard-processer, vi taler om, når vi har at gøre med forvaltningssystemer af en vis størrelse."

"Til et vist niveau kan man sagtens tale om standardsystemer - og det er der også en vis udbredelse af med blandt andet cloud-løsninger. Og det er ganske fornuftigt." 

"Men der er ikke mange standarder på et MitID eller på, hvordan vi eksempelvis skal løse en inddrivelsesopgave."

Læs også: Skat satser stort på ny DevOps-afdeling - klar til opgør med traditionelle it-udbud

Hvad skal der til for, at man kan undgå både de problemer, der kan opstå med standardsystemer, og de problemer, der kan opstå, når man bygger noget fra bunden af?

"Der skal mange ting til."

"Helt grundlæggende skal vi som offentlig myndighed tage ansvaret for de systemer, vi bygger og skal have bygget. Grundlæggende lægger vi vores forvaltning ind i et it-system."

"Det er en enorm vigtig opgave, og det kan vi ikke bare overlade til rådgivere og leverandører at finde ud af. Vi bliver nødt til at engagere os langt mere dybt i de systemer, vi anskaffer til den offentlige forvaltning."

"Vi skal tage et større ejerskab - og vi skal stille det langsigtede spørgsmål: Hvordan ser vi systemets livscyklus. Hvad gør vi eksempelvis, når vi efter seks til syv år skal udbyde systemet igen?"

"Og så handler det om starte småt og så skalere gradvist. Man kan nøjes med minimumsbehov for at få systemet i gang og så udvide det derfra," mener Lars Frelle-Petersen fra Digitaliseringsstyrelsen.

Hvad med risikoen ved specialsystemer?

Men er et standardsystemer ikke i højere grad en defineret pakke med en fast pris, hvor den anden model er mere fluffy i forhold til, hvad man ender ud med?

"Jo, og der har vi oplevelse af, at vi i mange udbud - både på den ene og den anden side af bordet - nærmest driver kompleksitet ind i opgaven."

"Fra kundens side siger man eksempelvis, at man gerne vil have standard - og så starter man med at skrive 1.000 sider. Og på den anden side er der leverandører, der tilbyder standardprodukter, som de faktisk ikke helt har styr på."

"Så ender vi ofte i nogle meget ulykkelige situationer, hvor kunden troede, at man fik standardsystem, og leverandøren finder ud af, at det slet ikke er det, man kan levere på den måde."

"Så må man få lavet nogle workarounds, som så over tid kommer til at give ret store problemer."

"Dermed tror jeg også, at der grundlæggende set fra den offentlige sektor side er brug for et gearskifte," lyder budskabet fra Lars Frelle-Petersen.

"Vi må sige, at den måde, vi er endt med at udbyde vores systemer på, og den måde, vi interagerer med vores leverandører på, ikke er et sundt sted at være." 

"Vi skal sætte os i førersædet og blive skarpere på, hvad det egentlig helt præcist er, at vi vil have. Vi skal forholde os aktivt til, hvad markedet kan levere. Det kan vi simpelthen ikke overlade til leverandørerne."

Kræver en åben dialog med markedet

Men hvis man sætter sig i førersædet og selv definerer, hvad man vil have bygget, hvordan undgår man så at havne i en situation, hvor man fem år senere ikke kan skifte leverandør, fordi det hele er specialbygget?

"Det handler blandt andet om, at man undervejs har en åben dialog med markedet. At man sender kravsspecifikationer ud i høring og beder markedet om respons på, om det overhovedet kan lade sig gøre."

"Der er rig mulighed for at lave markedsafklaringer i de udbudsprocesser, vi har i dag."

Lars Frelle-Petersen tilføjer, at debatten om standardsystemerne også er relevant på grund af den stigende brug af cloud-løsninger.

"Det er en udbredt anbefaling, at vi skal købe software-as-a-service - hvilket også i mange tilfælde kan være ganske fornuftigt, hvis det er på meget standardiserede områder."

"Men hvis der er meget specialudvikling, så ejer man ikke noget efter de fire-fem år, man har haft kontrakten. Så starter man forfra; man ejer ikke det, man har investeret i af videreudvikling undervejs."

"Det er en meget kostbar og udfordrende proces," lyder det fra Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

Læs også:

It-chef revser it-leverandørers standardsystemer: "De taler om det store potentiale - vi taler om problemerne"

Skat satser stort på ny DevOps-afdeling - klar til opgør med traditionelle it-udbud

Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S