Magtskifte på app-markedet: iOS mister føringen - nu ruller der flere penge ind via Android-butikkerne

Apples App Store er den mest lukrative app-butik isoleret set, men et magtskifte er på vej, og nu spenderer forbrugere snart flere penge på apps fra Android-butikkerne.

Artikel top billede

Markedet for apps til smartphones og tablets fortsætter med at boome - og her taler vi ikke bare om antallet af apps.

Omsætningen på det globale app-markedet har nemlig kurs mod nye højder i takt med, at flere og flere mennesker rundt omkring på kloden anskaffer sig en smartphone og/eller en tablet-computer.

App Annie, der udgiver rapporter og statistikker om app-markedet, skriver i et nyt forecast, at der være en årlig vækst i antallet af app-downloads på 19 procent fra 2016 til 2021.

Det betyder, at der i 2021 vil blive downloadet 352 milliarder apps på tværs af alle mobil-platforme.

Samtidig vil der være tale om en årlig vækst på 18 procent i forhold til, hvor mange penge forbrugerne spenderer på apps.

Det betyder, at beløbet i 2021 vil nå op på 139 milliarder dollars, omkring 973 milliarder danske kroner.

Det er dog kun en del af det samlede beløb, der omsættes for på markedet, understreger App Annie.

"App store-væksten er imponerende, men omsætningen er kun en del af app-økonomien, mens in-app annoncering og mobil-handel fortsætter med at vokse parallelt."

App Annie skriver, at Kina er det største marked for apps, mens også lande som Indien og Japan er vigtige at se på, hvis man skal have succes som app-udvikler.

Android nupper tronen fra iOS

Mens Android i dag er den suverænt mest udbredte platform, når vi taler smartphones, så har det længe været sådan, at indtjeningen for app-udviklerne først og fremmest kunne sikres via Apples App Store.

Android-brugerne har generelt været mere fokuseret på gratis-indhold, mens Apple-brugerne i højere grad har været villige til at betale penge for apps.

App Annie vurderer dog, at vi nu nærmer os en situation, hvor der faktisk omsættes for mere på det samlede Android-app-marked end via Apples App Store.

"iOS App Store forventes at forblive den mest lukrative enkeltstående app-butik i perioden og vil generere over 60 milliarder dollars (420 milliarder kroner, red.) fra forbrugerne i 2021."

"Men det det samlede beløb, forbrugerne bruger i Google Play og tredjeparts Android-butikker forventes at overstige det i 2017 takket være den dominerende markedsandel på markedet for smarte enheder og en stærk vækst," skriver App Annie.

Konkret venter App Annie, at antallet af downloads i Android-butikkerne vil stige med hele 23 procent om året frem mod 2021.

Læs også:

Koden er knækket: Sådan får du forbrugerne til bruge penge på din app

Se listen med de mest downloadede apps i 2016: Skovler både brugere og penge ind

Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S