Artikel top billede

Har du husket dine kunder i dag? Disse alvorlige fejl begås af mange it-chefer

It-cheferne risikerer at blive kørt helt bag ad dansen i den daglige ledelse af opgaverne, lyder det fra analysehuset Forrester. Glem alt om den klassiske projektfokuserede tilgang. Den dur ikke, lyder det.

Langt de fleste industrier er i dag præget af den store digitale transformation, som i disse år rammer erhvervslivet overalt.

Den digitale transformation - der også kaldes ‘Industri 4.0 - er udtryk for en overgang, hvor flere og flere rutineprægede opgaver og forretningsprocesser overtages af it-systemer.

Det kan du læse mere om her: Topmøde i Davos: Hvad gør vi med 'Industri 4.0'? Menneskeheden har ikke været igennem noget så omfattende før

Det har forlængst øget kravene til it-cheferne, som i dag i meget højere grad end tidligere er nødt til at tage udgangspunkt i de forretninger, som de servicerer.

Vær forsigtig

CIO'erne er over de senere år blevet meget dygtige til at håndtere it-projekter - ikke mindst de meget store og langvarige, der har skullet styres sikkert i mål.

Men den metodiske, projektfokuserede tilgang til it-projekter dur ikke, når man skal håndtere it-projekter under denne digitale transformation.

Sådan lyder det fra analysehuset Forrester i et arbejdspapir med titlen "The business technology strategy starts with customer obsession."

Ifølge Forrester er det nemlig et gennemgående træk ved havarerede it-strategier, at CIO'er fokuserer for meget på ‘projekt-baseret planlægning,' hvilket står i vejen for agilitet og den løbende justering af mål og kurs, hvor kundernes vaner og behov lynhurtigt ændrer sig.

"En langsom årlig cyklus med fastlåste opgaver og tilgange" dur ikke, lyder det fra Forrester.

Følg kunderne

Istedet bør CIO'er og virksomheder altid lade deres kunder være ledestjernerne. Det er en ting, som mange it-afdelinger i dag forsømmer i en tro på, at de som it-folk har bedre styr på netop it-delen af de forskellige forretninger.

Ifølge Forrester lever vi i dag i ‘kundernes tidsalder,' hvor fire ting er afgørende: Kunderne, indsigten, hastighed og graden af sammenhæng (‘connectivity').

Alle virksomhederne bør med andre ord sætte alle sejl for at forstå deres kunders vaner, præferencer og så videre. Og de ændrer sig hele tiden. Det samme gør muligheden for at indsamle data til at forstå kunderne bedre.

"Selskaberne stræber hele tiden efter at forstå og reagere til de hastigt forandrende behov og forventninger, som kunderne har," lyder det fra selskabet.

Og her misser mange CIO'er altså at byde ind på den rigtige måde.

"CIO'er har vanskeligheder med at fokusere på dynamiske kundebehov, da de måles på projekt-aflevering, projekt-kvalitet og drift," hedder det.

Det får i mange tilfælde forretningens folk til at udelukke CIO'en fra det vigtige, strategiske arbejde.

"I bedste fald vil den ‘disconnectede' CIO her fungere som opgave-modtager, der understøtter de digitale iniativer. I værste fald vil de stå i vejen for forandringer og forsømme at integrere og forstå de kunde-drevne aktiviteter," hedder det.

Læs også:

Flere fejlslagne it-projekter er ikke et problem - det er faktisk det, vi skal satse på

Skal du vælge et standardsystem eller ej? Sådan træffer du bedst valget

Kan det virkelig passe, at systemadministratoren uddør? Er en dygtig 'sysadmin' ikke vigtigere end nogensinde?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Brand din forretning og skab nye leads med Microsoft Dynamics 365 til marketing

Vidste du, at Microsoft Dynamics også byder på stærk funktionalitet til marketingafdelingen? På kun 1 1/2 time inspirerer vi dig til, hvordan du kan bruge Dynamics 365 Marketing til at brande din forretning og skabe nye leads.

17. maj 2021 | Læs mere


Vælg den rigtige infrastruktur og it-arkitektur

Få indblik i, hvordan du kan sikre sammenhæng og overblik i et it-landksab, der konstant ændres. Dette kan blandt andet gøres med de rette strategisk og teknologiske vlag, så effektiviteten, stabiliteten og sikkerheden opretholdes. Den rigtige infrastruktur og it-arkitektur kan uden tvivl hjælpe dig med at skabe overblikket over dit it-landskab.

18. maj 2021 | Læs mere


Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Danoffice IT overtager aarhusianske Edgemo med mere end 100 medarbejdere: Samlet omsætning nærmer sig nu to milliarder kroner
Danoffice IT køber det aarhusianske infrastruktur-selskab Edgemo, der omsætter for mere end 600 millioner kroner.
Computerworld
Stor krise i den danske it-stjerne David Heinemeiers Hanssons firma: Her er historien om dramaet, der fik en tredjedel af de ansatte i Basecamp til at smække med døren
De ansatte har i hobe forladt David Heinemeier Hanssons amerikanske succes-firma Basecamp efter en intern racisme-debat. Hvordan kunne det gå så galt?
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.