Har du husket dine kunder i dag? Disse alvorlige fejl begås af mange it-chefer

It-cheferne risikerer at blive kørt helt bag ad dansen i den daglige ledelse af opgaverne, lyder det fra analysehuset Forrester. Glem alt om den klassiske projektfokuserede tilgang. Den dur ikke, lyder det.

Langt de fleste industrier er i dag præget af den store digitale transformation, som i disse år rammer erhvervslivet overalt.

Den digitale transformation - der også kaldes ‘Industri 4.0 - er udtryk for en overgang, hvor flere og flere rutineprægede opgaver og forretningsprocesser overtages af it-systemer.

Det kan du læse mere om her: Topmøde i Davos: Hvad gør vi med 'Industri 4.0'? Menneskeheden har ikke været igennem noget så omfattende før

Det har forlængst øget kravene til it-cheferne, som i dag i meget højere grad end tidligere er nødt til at tage udgangspunkt i de forretninger, som de servicerer.

Vær forsigtig
CIO'erne er over de senere år blevet meget dygtige til at håndtere it-projekter - ikke mindst de meget store og langvarige, der har skullet styres sikkert i mål.

Men den metodiske, projektfokuserede tilgang til it-projekter dur ikke, når man skal håndtere it-projekter under denne digitale transformation.

Sådan lyder det fra analysehuset Forrester i et arbejdspapir med titlen "The business technology strategy starts with customer obsession."

Ifølge Forrester er det nemlig et gennemgående træk ved havarerede it-strategier, at CIO'er fokuserer for meget på ‘projekt-baseret planlægning,' hvilket står i vejen for agilitet og den løbende justering af mål og kurs, hvor kundernes vaner og behov lynhurtigt ændrer sig.

"En langsom årlig cyklus med fastlåste opgaver og tilgange" dur ikke, lyder det fra Forrester.

Følg kunderne
Istedet bør CIO'er og virksomheder altid lade deres kunder være ledestjernerne. Det er en ting, som mange it-afdelinger i dag forsømmer i en tro på, at de som it-folk har bedre styr på netop it-delen af de forskellige forretninger.

Ifølge Forrester lever vi i dag i ‘kundernes tidsalder,' hvor fire ting er afgørende: Kunderne, indsigten, hastighed og graden af sammenhæng (‘connectivity').

Alle virksomhederne bør med andre ord sætte alle sejl for at forstå deres kunders vaner, præferencer og så videre. Og de ændrer sig hele tiden. Det samme gør muligheden for at indsamle data til at forstå kunderne bedre.

"Selskaberne stræber hele tiden efter at forstå og reagere til de hastigt forandrende behov og forventninger, som kunderne har," lyder det fra selskabet.

Og her misser mange CIO'er altså at byde ind på den rigtige måde.

"CIO'er har vanskeligheder med at fokusere på dynamiske kundebehov, da de måles på projekt-aflevering, projekt-kvalitet og drift," hedder det.

Det får i mange tilfælde forretningens folk til at udelukke CIO'en fra det vigtige, strategiske arbejde.

"I bedste fald vil den ‘disconnectede' CIO her fungere som opgave-modtager, der understøtter de digitale iniativer. I værste fald vil de stå i vejen for forandringer og forsømme at integrere og forstå de kunde-drevne aktiviteter," hedder det.

Læs også:

Flere fejlslagne it-projekter er ikke et problem - det er faktisk det, vi skal satse på

Skal du vælge et standardsystem eller ej? Sådan træffer du bedst valget

Kan det virkelig passe, at systemadministratoren uddør? Er en dygtig 'sysadmin' ikke vigtigere end nogensinde?



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Netcompany IT And Business Consulting A/S
Udvikling og salg af forretningssoftware, salg af hosting og konsulentydelser.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Vælg den rigtige storage-løsning og skab mere værdi

Valget af storage-løsning er blevet et strategisk valg, der skal passes ind i virksomhedens overordnede mål og planer. På denne konference får du overblik over de væsentligste problemstillinger og indblik i nogle af de nyeste løsninger inden for moderne datacenter-drift, cloud-løsninger, serverum, drifts-modeller og it-sikkerhed.

18. januar 2018 | Læs mere


It-sikkerhed 2018: Dit forsvar mod nye digitale trusler

Trusselsbilledet ændrer sig hele tiden. Flere end nogensinde før bliver udsat for cyberangreb, og hackerne finder konstant nye veje ind i virksomhedernes systemer. Kom og bliv opdateret på den aktuelle sikkerhedssituation. Vi går i dybden med de nyeste tendenser inden for it-kriminalitet, og når dagen er omme, er du klædt på til at styrke din virksomheds digitale selvforsvar.

23. januar 2018 | Læs mere


Få succes med customer experience

Fremtidens kunder skal vindes med den bedste kundeoplevelse. Vi sætter fokus på, hvordan I kommer i gang med at give bedre oplevelser til jeres kunder og brugere. Kom og hør om forretningsmodeller, centrale begreber og værktøjer som brugervenlighed, brugerrejser, betalingsløsninger og alle de andre centrale områder, som du forventes at have styr på, når kunderne skal sikres den nødvendige 5-stjernede oplevelse.

25. januar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Live fra Retten i Glostrup (afsluttet): Retten vurderer: Må Computerworld fortsætte liveblog eller ej?
Live fra Retten i Glostrup: Vi er tilbage i retten til Atea-sagens tredjesidste dag inden jul. Følg med i sagen her live og hør om, hvorvidt en rejse til USA var ren ferie på skatteydernes penge eller ej.
CIO
Efter masser af luksusbilag i Atea-bestikkelsesretssagen: Tiltalte it-topfolk fastholder uskyld - vil frifindes
Efter 18 retsdage med timelange afhøringer af de tiltalte og tonsvis af bilag står sagen stadig åben. "Hvis der er kommet noget frem her under sagen, så er det noget, der taler for vores påstand om frifindelse," mener forsvarer Michael Skjødt.
Comon
Ny topmobilprocessor afsløret: Her er de fire ting, du skal vide om Snapdragon 845
Qualcomm har præsenteret sin Snapdragon 845-chipsæt, som vil være at finde i mange af næste års bedste Android-telefoner. Her er alt, hvad du skal vide om chippen
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.