Har du husket dine kunder i dag? Disse alvorlige fejl begås af mange it-chefer

It-cheferne risikerer at blive kørt helt bag ad dansen i den daglige ledelse af opgaverne, lyder det fra analysehuset Forrester. Glem alt om den klassiske projektfokuserede tilgang. Den dur ikke, lyder det.

Langt de fleste industrier er i dag præget af den store digitale transformation, som i disse år rammer erhvervslivet overalt.

Den digitale transformation - der også kaldes ‘Industri 4.0 - er udtryk for en overgang, hvor flere og flere rutineprægede opgaver og forretningsprocesser overtages af it-systemer.

Det kan du læse mere om her: Topmøde i Davos: Hvad gør vi med 'Industri 4.0'? Menneskeheden har ikke været igennem noget så omfattende før

Det har forlængst øget kravene til it-cheferne, som i dag i meget højere grad end tidligere er nødt til at tage udgangspunkt i de forretninger, som de servicerer.

Vær forsigtig
CIO'erne er over de senere år blevet meget dygtige til at håndtere it-projekter - ikke mindst de meget store og langvarige, der har skullet styres sikkert i mål.

Men den metodiske, projektfokuserede tilgang til it-projekter dur ikke, når man skal håndtere it-projekter under denne digitale transformation.

Sådan lyder det fra analysehuset Forrester i et arbejdspapir med titlen "The business technology strategy starts with customer obsession."

Ifølge Forrester er det nemlig et gennemgående træk ved havarerede it-strategier, at CIO'er fokuserer for meget på ‘projekt-baseret planlægning,' hvilket står i vejen for agilitet og den løbende justering af mål og kurs, hvor kundernes vaner og behov lynhurtigt ændrer sig.

"En langsom årlig cyklus med fastlåste opgaver og tilgange" dur ikke, lyder det fra Forrester.

Følg kunderne
Istedet bør CIO'er og virksomheder altid lade deres kunder være ledestjernerne. Det er en ting, som mange it-afdelinger i dag forsømmer i en tro på, at de som it-folk har bedre styr på netop it-delen af de forskellige forretninger.

Ifølge Forrester lever vi i dag i ‘kundernes tidsalder,' hvor fire ting er afgørende: Kunderne, indsigten, hastighed og graden af sammenhæng (‘connectivity').

Alle virksomhederne bør med andre ord sætte alle sejl for at forstå deres kunders vaner, præferencer og så videre. Og de ændrer sig hele tiden. Det samme gør muligheden for at indsamle data til at forstå kunderne bedre.

"Selskaberne stræber hele tiden efter at forstå og reagere til de hastigt forandrende behov og forventninger, som kunderne har," lyder det fra selskabet.

Og her misser mange CIO'er altså at byde ind på den rigtige måde.

"CIO'er har vanskeligheder med at fokusere på dynamiske kundebehov, da de måles på projekt-aflevering, projekt-kvalitet og drift," hedder det.

Det får i mange tilfælde forretningens folk til at udelukke CIO'en fra det vigtige, strategiske arbejde.

"I bedste fald vil den ‘disconnectede' CIO her fungere som opgave-modtager, der understøtter de digitale iniativer. I værste fald vil de stå i vejen for forandringer og forsømme at integrere og forstå de kunde-drevne aktiviteter," hedder det.

Læs også:

Flere fejlslagne it-projekter er ikke et problem - det er faktisk det, vi skal satse på

Skal du vælge et standardsystem eller ej? Sådan træffer du bedst valget

Kan det virkelig passe, at systemadministratoren uddør? Er en dygtig 'sysadmin' ikke vigtigere end nogensinde?



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digitale og mobile medarbejdere: De bedste værktøjer og løsninger til at gentænke din forretning

Hør om udfordringerne med sikkerheden i de mobile løsninger og hvordan du håndterer dem - og lær mere om hvordan interne business apps kan skabe mere effektive arbejdsgange i din virksomhed.

29. maj 2018 | Læs mere


Nyt trusselsbillede kræver dyb indsigt i sikkerhedsprodukter

På Kaspersky Open Day får du praktisk viden om, hvordan du som Kaspersky-partner sikrer dine kunders Office 365-mail, beskytter dem mod ransomware – og optimerer indtjening og vækst ved at betjene flere og større kunder på én gang.

30. maj 2018 | Læs mere


Accelerér digitalisering med softwarerobotter og AI

Fremtidens digitale vindere fokuserer på at nedbringe driftsomkostningerne radikalt gennem digitaliserede ’touchless operations’, hvor kun undtagelser behandles manuelt, og hvor automatisering og kunstig intelligens spiller sømløst sammen.

30. maj 2018 | Læs mere






Premium
Som spritny CIO for DSV fik Jesper Riis til opgave at skaffe 300 millioner kroner og overtage 23.000 ekstra brugere
[b]Nomineret til Årets CIO 2018:[7b] Kort efter Jesper Riis satte sig i CIO-stolen hos DSV, begyndte DSV at forberede et gigantisk opkøb af en konkurrent. Det gav den nye CIO ansvaret for at finde et trecifret millionbeløb i synergier og sætte gang i oprettelsen af 23.000 nye specialiserede brugere. Det har ikke blot krævet mange timer, men også en særlig opskrift.
Computerworld
Se listen: Disse it-virksomheder drømmer de danske it-studerende om at arbejde for
Konsulenthusene buldrer frem på listen over de virksomheder, som de danske it-studerende helst vil arbejde for. "Konsulenthusene har simpelthen øget kendskabet til sig selv som arbejdsgiver blandt de it-studerende. Det kræver heftig aktivitet på de sociale medier og universiteterne," lyder det fra Universum, der står bag undersøgelsen.
CIO
Sådan kan du stå imod, når hackerangrebet rammer: 16 nye anbefalinger fra politiet
En ny vejledning fra Rigspolitiet og Dansk IT skal hjælpe danske virksomheder med at få bedre styr på it-sikkerheden. Se her, hvad du bør gøre før, under og efter du bliver ramt af et hackerangreb.
Job & Karriere
500 uorganiserede it-folk skal holde liv i statens it-systemer under konflikt
Hvis der udbryder konflikt, vil hundredvis af uorganiserede it-folk få ansvaret for at sikre, at de statslige it-systemer ikke går ned. Men ifølge fagforbundet Prosa kan det få store konsekvenser, hvis Danmark bliver ramt af it-sikkerhedsangreb.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.