Dansk politi har krævet data om 58 danske brugere fra Microsoft

Microsoft får betydeligt færre henvendelser fra politi-myndigheder om at udlevere danske bruger-data. Og virksomheden udleverer data i færre tilfælde.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Hvis du har en dansk Microsoft konto, så har politiet aldrig været mindre interesserede i at få dine data.

Den seneste udgave af Redmond-virksomhedens såkaldte transparency report viser, at ordensmagten i det sidste halvår af 2016 blot henvendte sig 53 gange for at få data om 58 danske brugere.

Begge tal er de laveste, siden Microsoft begyndte at udgive de halvårlige rapporter i 2013, og samtidig er myndighederne blevet mødt af blanke afvisninger fra Microsofts advokater i 32,08 procent af tilfældene - det højeste registrerede tal nogensinde.

Microsoft: Vi gør, som vi plejer

Politiet efterspørger altså færre data fra Microsoft, og Microsoft nægter i flere tilfælde at udlevere de data, politiet rent faktisk efterspørger.

Men ifølge Ole Kjeldsen, der er teknologi- og sikkerhedsdirektør i Microsoft Danmark, skyldes udviklingen ikke, at virksomheden er blevet skrappere overfor myndighederne.

"Vi har ikke ændret på vores principper. Det er den samme tilgang, der har været gældende, siden vi begyndte at udgive rapporterne i 2013," siger han til Computerworld og tilføjer, at udviklingen muligvis skyldes bedre politiarbejde:

"Jeg kan jo kun gisne om det, men muligvis er politiet blevet mere præcis i, hvilke data politiet rent faktisk har brug for i stedet for at bruge det store fiskenet."

Størstedelen af politiets henvendelser - 66 procent - munder ud i, at Microsoft udleverer såkaldte non-content data.

Det vil som regel være brugerens navn og adresse, ligesom det også omfatter informationer om, hvilke ip-adresser, der er blevet brugt til at logge på brugerens konto.

Du kan selv dykke ned i rapporten fra Microsoft her

Læs også: Microsoft: Så mange data har vi udleveret til politiet

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S