Google skovler milliarder ind på online-annoncer - hvorfor er selskabet så på vej med egen adblocker?

Google skovler milliarder af kroner ind på salg af online-annoncer. Nu er selskabet måske på vej med en adblocker til Google Chrome. Det er der særlige grunde til.

Google er blandt verden mest indbringende selskaber, og en væsentlig del af selskabets store rigdom bygger på annoncekroner, som Google har tjent på fremvisning af annoncer i de browsere, som brugerne anvender til at søge indhold frem via Googles søgemaskine.

Derfor vækker det opsigt, at Google nu ifølge Wall Street Journal kan være på vej med en ny feature til selskabets egen Chrome-browser, som har til formål at blokere for fremvisning af annoncer.

Ifølge avisen vil den kommende adblocker kunne slåes til som standard i både desktop- og mobilversionerne af Chrome.

Blandt de mest udbredte
Chrome er for tiden blandt verdens mest udbredte browsere, og den position vil Google gerne beholde, da Chrome fungerer som indgang til internettets mange funktioner - herunder Googles egen - for milliarder af mennesker verden over.

Ifølge Wall Street Journal er beslutningen om at lancere en Chrome-adblocker mest af alt defensivt og altså ikke udtryk for en ny strategi eller lignende.

For Google kan tydeligt se, at mange brugere er begyndt at anvende andre adblockere i markedet til at blokere for de ofte bimlende og bamlende annoncevisninger, der forfølger dem rundt omkring på internettet.

Ved at lancere sin egen adblocker håber Google at kunne kontrollere annonce-visningerne ved eksempelvis kun at lade enkelte annoncer slippe igennem Chrome-adblockeren eller på anden måde kontrollere visningerne, hvilket i dag er svært på sites, der anvender tredjeparts-adblockere.

Allerede i dag betaler Google selskabet Eyeo - der står bag den mest udbredte adblocker AdBlock Plus - for medlemsskab af ‘Acceptable Ads'-programmet, der gør det muligt for Google at sende annoncer vist på Googles søgemaskiner gennem AdBlock Plus-filteret.

Du kan læse mere om 'Acceptable Ads'-programmet her: Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

Ifølge avisen arbejder Google angiveligt på at præsentere en Chrome-adblocker inden for nogle få uger.

Adblockeren er desuden led i Googles nye strategi om at forbedre kvaliteten af annoncer på internettet.

Selskabet er således del af den såkaldte ‘Coalition for Better Ads,' der forsøger at udvikle metoder og principper for onlineannoncer, der skal gøre dem mere relevante og mindre forstyrrende for brugerne.

Også Microsoft har indført egen adblocker i den nye Edgebrowser.

Det kan du læse mere om her: Microsoft på vej med indbygget adblocker i Edge-browseren

Læs også:

I kampen mod spam og clickbait: Google fjerner 1,7 milliarder dårlige reklamer fra internettet

EU: Medieselskaber skal have lov til at bruge sniffere til at opdage adblockere

Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud computing 2017: Få styr på de nye løsninger og teknologier

Cloud-markedet boomer i disse år - og det samme gør mængden af leverandører, løsninger og leverancemodeller. Få styr på de nyeste cloud-teknologier og -løsninger.

10. maj 2017 | Læs mere


Mulighederne med 3D-print: Fra prototype til produktion

3D-printerne kan revolutionere hele industrier og rummer et kæmpe potentiale for din virksomhed. Vi sætter fokus på alle de nye muligheder med 3D-print - fra prototype til produktion. Kom og hør eksperterne og se live demo.

17. maj 2017 | Læs mere


Internet of Things er klar til næste fase: Forretning, teknologi og sikkerhed

Der er blevet talt og skrevet meget om Internet of Things i de senere år. Internet of Things bevæger sig nu ind i en ny fase, hvor løsningerne og anvendelsesmuligheder stiger hastigt i antal samtidig med at det egentlige potentiale er klart til at blive indfriet. Vi sætter fokus på forretningsmulighederne og hvordan I kan komme igang samt på udfordringer med sikkerhed, privacy og it-drift.

23. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
Danske netbanker og Nets ramt af massive it-problemer: Her er årsagen
Opdateret torsdag morgen: En stribe danske netbanker samt Nets var onsdag ramt af store problemer med blandt andet betalinger og pengeoverførsler. Samtidig blev DSB ramt af et totalt nedbrud.
CIO
Tidligere it-topchefer fra Saxo Bank og DSB klar med stor dansk it-satsning: Satser massivt på kunstig intelligens
To tunge danske it-profiler står bag et nyt it-selskab, der satser på det brandvarme marked for kunstig intelligens. Tidligere it-topchef i Saxo Bank står i spidsen for virksomheden, der allerede har en række store kunder og samarbejdspartnere på plads.
Comon
Anmeldelse: Flitsbuer og mekaniske fortidsøgler forenes på smukkeste vis i Horizon: Zero Dawn
Fremtids teknologi og stammesamfund blandes i knap så original, men imponerende spil-blockbuster.
Channelworld
White paper
Sådan vælger du business intelligence-løsning
I dette whitepaper undersøger vi, hvilke faktorer du skal være opmærksom på, når du vælger din kommende BI-løsning