Google skovler milliarder ind på online-annoncer - hvorfor er selskabet så på vej med egen adblocker?

Google skovler milliarder af kroner ind på salg af online-annoncer. Nu er selskabet måske på vej med en adblocker til Google Chrome. Det er der særlige grunde til.

Google er blandt verden mest indbringende selskaber, og en væsentlig del af selskabets store rigdom bygger på annoncekroner, som Google har tjent på fremvisning af annoncer i de browsere, som brugerne anvender til at søge indhold frem via Googles søgemaskine.

Derfor vækker det opsigt, at Google nu ifølge Wall Street Journal kan være på vej med en ny feature til selskabets egen Chrome-browser, som har til formål at blokere for fremvisning af annoncer.

Ifølge avisen vil den kommende adblocker kunne slåes til som standard i både desktop- og mobilversionerne af Chrome.

Blandt de mest udbredte
Chrome er for tiden blandt verdens mest udbredte browsere, og den position vil Google gerne beholde, da Chrome fungerer som indgang til internettets mange funktioner - herunder Googles egen - for milliarder af mennesker verden over.

Ifølge Wall Street Journal er beslutningen om at lancere en Chrome-adblocker mest af alt defensivt og altså ikke udtryk for en ny strategi eller lignende.

For Google kan tydeligt se, at mange brugere er begyndt at anvende andre adblockere i markedet til at blokere for de ofte bimlende og bamlende annoncevisninger, der forfølger dem rundt omkring på internettet.

Ved at lancere sin egen adblocker håber Google at kunne kontrollere annonce-visningerne ved eksempelvis kun at lade enkelte annoncer slippe igennem Chrome-adblockeren eller på anden måde kontrollere visningerne, hvilket i dag er svært på sites, der anvender tredjeparts-adblockere.

Allerede i dag betaler Google selskabet Eyeo - der står bag den mest udbredte adblocker AdBlock Plus - for medlemsskab af ‘Acceptable Ads'-programmet, der gør det muligt for Google at sende annoncer vist på Googles søgemaskiner gennem AdBlock Plus-filteret.

Du kan læse mere om 'Acceptable Ads'-programmet her: Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

Ifølge avisen arbejder Google angiveligt på at præsentere en Chrome-adblocker inden for nogle få uger.

Adblockeren er desuden led i Googles nye strategi om at forbedre kvaliteten af annoncer på internettet.

Selskabet er således del af den såkaldte ‘Coalition for Better Ads,' der forsøger at udvikle metoder og principper for onlineannoncer, der skal gøre dem mere relevante og mindre forstyrrende for brugerne.

Også Microsoft har indført egen adblocker i den nye Edgebrowser.

Det kan du læse mere om her: Microsoft på vej med indbygget adblocker i Edge-browseren

Læs også:

I kampen mod spam og clickbait: Google fjerner 1,7 milliarder dårlige reklamer fra internettet

EU: Medieselskaber skal have lov til at bruge sniffere til at opdage adblockere

Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TDCH A/S
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

24. august 2017 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden: Sådan får du et bedre forsvar mod de mange trusler

Flere tusinde it-ledere meldte for nylig i en ny stor undersøgelse ud, at sikkerhedstruslen aldrig har været mere alvorlig. Det er dog langt fra kun de cyberkriminelle, der giver søvnløse nætter. Vi sætter fokus på sikkerhed i virksomheden i 2017.

31. august 2017 | Læs mere


Digitale og mobile medarbejdere: De bedste værktøjer og løsninger til at gentænke din forretning

Din organisation skal være mobil. Den skal være kundevendt. Den skal være effektiv. Den skal være sikker. Og så skal den være tilstrækkelig omstillingsparat til at møde den fremtid, som ingen rigtig kender. Derfor forventes det, at du har viden om sikker og stabil drift nu kombineret med en sikker viden om nye mobile måder at arbejde på, nye forretningsmodeller, nye teknologier og de nye trusler som følger med.

05. september 2017 | Læs mere






Computerworld
Indsigt: Forstå iOS 11 på tre minutter - og få forklaringen på, hvorfor det er Apples vigtigste styresystem
Til september barsler Apple med årets vigtigste software-opdatering. Vi forklarer, hvorfor iOS 11 spiller en afgørende rolle for Apple, og hvad vi kan forvente af det nye styresystem.
CIO
Indsigt: Seks vigtige konklusioner om det store hacker-angreb mod Mærsk efter nyt regnskab
Det store hackerangreb mod A.P Møller - Mærsk 27. juni har fået alvorlige konsekvenser, viser selskabets nye regnskab. Her har du seks vigtige konklusioner i kølvandet på regnskabet.
Comon
Her er Nokias comeback-telefon: Masser af kræfter til fornuftig pris
Nokia er tilbage på markedet med en toptelefon til en skarp pris og - igen - med tysk kameralegende bag sig
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.