Spotify arbejder i det skjulte på sin egen hardware: "Vil ændre måden du opfatter musik"

Spotify-tjenesten er vestens mest populære streamingtjeneste, men nu forsøger det svenske selskab angiveligt at udvikle sit eget hardware.

Artikel top billede

Spotify er på vej ind på hardware-markedet, hvis man skal tro et par nye jobopslag hos den svenske streaming-gigant.

I et jobopslag på selskabets egen hjemmeside skriver Spotify, at man ønsker at bygge en "kategori defineret af produkter i stil med Pebble Watch, Amazon Echo og Snap Spectacles," som vil "påvirke måden man opfatter musik og påtaler indhold."

Det skriver Android Central

I samme jobopslag skriver Spotify også, at produkt(erne) vil være internetforbundne og komme direkte fra Spotify selv.

Så opslaget handler altså ikke om hverken licensering eller implementering i andres hardware.

Stemmegenkendelse

Opslaget blev spottet af bloggeren Zatz Not Funny, som også pointerer et andet opslag vedrørende stemmegenkendelse.

Det har flere gange før været spekuleret, at Spotify ville indbygge stemmekontrol i sin app, og med Amazons Echo som en af inspirationskilderne i det andet jobopslag, er det ikke utænkeligt, at der er paralleller mellem de to.

Spørgsmålet er så, hvilken type produkt Spotify vil udvikle. Salget af musikafspillere som et enkeltstående produkt er efter smartphonens udbredelse næsten ikke eksisterende.

Wearable? eller smarthøjttaler?

Dog er der muligheder i at udvikle små 3G-forbundne fitness-trackere med indbyggede Spotify-playlister som Pebbles Core, der aldrig kom ud af produktion.

Ligeledes kunne man forestille sig en højttaler med indbygget Spotify-afspilning uden brug af en smartphone i stil med Amazon Alexa.

Libratones Zipp-højttalere har for nylig modtaget en opdatering, der tilføjer Spotify-playlister uden behov for en tilsluttet smartphone.

Dog skal vi ikke regne med at se et nyt produkt foreløbig. Som en del af jobopslaget skriver Spotify, at personen skal være med til at definere produktet, hvilket giver et indtryk af, at Spotifys hardware-drøm stadig kun er en drøm.

Læs også: Spotify prøver nye veje for at få dig til at betale: Gemmer de største albums til betalende lyttere

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil