5G-slagsmål under opsejling: Uenighed om vilkår for 5G-frekvenserne

Milliarder er på spil, når de attraktive frekvensblokke til 5G kommer på auktion rundt omkring i alle EU-landene. Der er dog langt fra enighed om, hvor lang tid en licens skal gælde.

Milliarder og atter af milliarder er på spil i teleindustrien, hver gang en ny generation af mobilnetværk bliver født, og teleselskaber og andre aktører skal forsøge at få fingrene i de nødvendige licenser til at kunne anvende frekvenserne.

5G bliver absolut ingen undtagelse.

Det er formentlig også baggrunden for, at en række EU-lande i øjeblikket forsøger at presse Europa-Kommissionen.

Her er de gyldne forretningsmuligheder med 5G: Det er nu, du skal investere dine penge

Konkret er der dyb uenighed om, hvor lang tid licenserne til frekvensspektrum skal gælde.

Nyhedsbureauet Reuters skriver, at en stribe EU-lande protesterer over et forslag om, at der skal være en minimumsgrænse på 25 år på nye licenser. 

Forslaget bunder i, at Europa-Kommissionen ønsker mere ensartede vilkår på tværs af EU-landene, hvor de enkelte lande ellers historisk i høj grad selv har styret frekvens-auktionerne og de konkrete vilkår for licenserne.

Ifølge Reuters ønsker mange teleselskaber også en stærkere stryring fra EU's side, da det vil gøre det lettere at drive forretning på tværs af landene.

En række medlemslande ønsker det dog ikke - blandt andet fordi licenserne har det med at være en god forretning for de enkelte lande, når der afholdes auktioner.

EU har foreslået, at licenserne skal gælde i minimum 25 år, men striben af lande, der nu protesterer, mener, at den tidsgrænse er ""ude af proportioner og ikke fleksibel nok til, at man kan reagere på markedsudviklingen."

Licensen gælder længere end teknologien lever
Protesten er ifølge Reuters underskrevet af Østrig, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Finland, Tyskland, Grækenland, Irland, Italien, Letland, Holland, Polen, Spanien og England - mens Danmark altså ikke ser ud til at være med.

I protesten fremføres det også, at 25-års-kravet vil hindre innovation, da frekvensbånd vil blive tildelt aktører over en længere tidsperiode, end selve teknologien kan forventes at leve.

En talsperson for en stribe teleselskaber udtaler dog samtidig, at netop 5G vil kræve længerevarende licenser, end vi tidligere har haft på mobilområdet.

Læs også:

Her er de gyldne forretningsmuligheder med 5G: Det er nu, du skal investere dine penge

Overraskende udmelding: De første 5G-smartphones er klar til dig allerede om to år

Nye bredbåndsløsninger buldrer frem: Trådløst 5G kan snart levere det samme som fiber





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens kundeservice: Kom i gang med de bedste chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

22. september 2020 | Læs mere


RPA og software-robotter: Businesscase og teknologi

Robot process automation - RPA - har i det seneste års tid for alvor fået et gennembrud i både virksomheder, organisationer og (ikke mindst) i den offentlige sektor, hvor både kommuner, styrelser og andre institutioner har taget de små software-robotter til sig.

23. september 2020 | Læs mere


"One Minute Workflow" til ad hoc-opgaver

De seneste mange måneder har givet os alle en helt ny opfattelse af arbejdspladsen. Fjernarbejde forventes at blive en del af den nye hverdag, som vi alle kigger ind i. Det har været en øjenåbner for mange, men det har også givet os vigtig læring - hvordan sikrer du, at dine medarbejdere har samme muligheder og kan opretholde effektiviteten, også når de ikke arbejder på kontoret?

23. september 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.