Artikel top billede

Direktør for Atea Morten Felding tager indtjeningsdykket i dagens kvartalsregnskab med ophøjet ro. "Det er lidt med blandede følelser, man kigger på de her tal, men omvendt så er det heller ikke noget, der får mig til at ryste i bukserne," siger han.

Atea-direktør om stort dyk i indtjeningen: "De kunder, der har været inde i butikken, har købt de billigere varer. Vi har ikke været i stand til at sælge så mange af de andre ydelser"

Interview: Regnskabet fra Atea viser massiv vækst på toplinjen, men indtjeningen følger ikke med. Det er en del af en større strategi, forklarer direktør Morten Felding. "Det er lidt med blandede følelser, man kigger på de her tal, men omvendt så er det heller ikke noget, der får mig til at ryste i bukserne," siger han.

Der er propfyldt i Ateas butik. Kunderne står i kø ved kassen, men kurven er fyldt med tilbudsvarer. Sådan kan man illustrere Ateas første kvartal af 2017. 

"Vi oplever i det her kvartal, at de kunder, der har været inde i butikken, har købt de billigere varer. Vi har ikke været i stand til at sælge så mange af de andre ydelser i det her kvartal, som vi ellers har været i de forgangne kvartaler," forklarer Morten Felding, der er direktør i Atea. 

Du kan vel ikke være tilfreds med, at I har masser af kunder, som alle sammen går ud af butikken og kun har købt de varer, I har på tilbud?

"Nej, det er også det, vi skriver"

Hvor meget skulle, der være blevet købt i din butik, før du var tilfreds?

"Jeg havde været tilfreds, hvis vi var vokset på bundlinjen."

Læs mere om Ateas regnskab her: Ateas indtjening i Danmark faldet med 15,3 procent - selv om omsætningen buldrer i vejret

På kunderov

Den enorme omsætningsvækst på 19 procent skal tilskrives, at Atea sidste år tog en strategisk beslutning om at kapre markedsandele i det offentlige.

"Sidste år meldte vi ud, at vi specielt på softwareområdet tog en strategisk beslutning. På aftaler med kommuner og regionerne valgte vi at være aggressive på prisen for at få fodfæste hos de her kunder for så at kunne sælge andre tjenester og ydelser ind," siger Morten Felding.

"Men vi ser i Q1, at den enorme vækst, der har været på software, har været på de softwareprodukter, som der er en meget lav marginal på."

Brugte musklerne

Det seneste års massive kunderov i det offentlige har i følge Morten Felding kun kunne lade sig gøre på grund af Ateas størrelse.

Som en af landets absolutte stormagter indenfor it-udbud virksomheden vundet ordrer og accepteret, at det bliver med en lavere indtjening. 

"En af styrkerne ved at være en stor virksomhed som vores er, at når vi byder ind på projekter, kan vi på nogle områder gå meget lavt på prisen, og så efterfølgende sælge andre ydelser ind. Ligesom hvis du går i supermarkedet og der er tilbud på mælk, så tjener supermarkedet ikke penge på mælken. De tjener penge på, at du køber alt muligt andet, så det samlet set bliver en god forretning," siger Atea-direktøren, 

Med dagens regnskab må direktøren så konstatere, at der er blevet solgt masser af mælk, men de saftige bøffer ligger tilbage i køledisken. 

Det bekymrer dog ikke Morten Felding, der er sikker på, at Atea når sine mål for året.

"Det er lidt med blandede følelser, man kigger på de her tal, men omvendt så er det heller ikke noget, der får mig til at ryste i bukserne," siger han.

 "Havde jeg haft en afvigelse på de procenter i fjerde kvartal, så havde jeg haft et massivt problem. Men vi taler første kvartal, og vi taler et lille tal i forhold til den samlede størrelse."

Læs også: Ateas indtjening i Danmark faldet med 15,3 procent - selv om omsætningen buldrer i vejret




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere