Kontroversiel udmelding fra Michael Dell: "Du bliver ikke konkurrencedygtig, hvis du satser på public cloud"

Las Vegas, Nevada: Michael Dell åbnede den største Dell-konference nogensinde med opsigtsvækkende udtalelser, der går stik imod den aktuelle markeds-udvikling. Public cloud er dyrt, og det er ikke konkurrencedygtigt, sagde chefen for verdens største privatejede it-virksomhed.

Artikel top billede

(Foto: Adam Fribo)

Reportage: "Hvis du har en strategi, der primært går på public cloud, vil din virksomhed ikke forblive konkurrencedygtig."

Sådan åbnede Michael Dell mandag 2017-udgaven af Dell EMC-world foran knap 13.000 mennesker i Las Vegas.

Udtalelsen er overraskende, fordi analyser fra blandt andet Gartner peger på, at markedet for public cloud-står til at vokse gevaldigt.

Det er da også noget nær etableret sandhed, at mange virksomheder flokkes til public cloud-platforme som Microsoft Azure, fordi man på den måde kan slippe for at investere i en masse infrastruktur.

Dobbelt så dyrt

Det er en tillokkende besparelse for mange, men Michael Dell var mildest talt uenig, da han fremlagde Dell EMCs strategi fra den store scene.

"I mange tilfælde kan public cloud være dobbelt så dyrt som at køre it in-house," lød det fra CEO'en.

Han uddybede dog ikke hvilke tilfælde, det drejer sig om, og hvor han har den statistik fra.

Så var showet ligesom i gang, og herfra gik det over stok og sten for Michael Dell.

På en times tid skulle han redegøre for strategien oven på det 134 milliarder kroner dyre tilbagekøb af den virksomhed, han lægger navn til, og den enorme sammenlægning med EMC.

Den kan du læse mere om her: Dell køber EMC for 440 milliarder kroner: Nu vil selskabet i krig med alle it-giganterne

Og så skulle der af uransagelige grunde også være tid til et længere indslag med en tryllekunstner.

En betragtelig del af strategien går på at sælge servere og storage til virksomheder, der vil køre en del af deres forretning in-house.

I lyset af det faktum, giver cloud-meldingen fra Dell forretningsmæssigt mening - selv der i salen herskede en vis tvivl om dens faktuelle underbygning.

Læs også: Cloud-markedet boomer: Slut med overvejelser for og imod cloud - nu sker det store ryk ud i skyen

Produkt-amok

Hovedbudskabet fra Michael Dell var, at alle virksomheder skal i gang med at være teknologi-virksomheder, og at Dell, der gerne vil se sig selv som løsnings-leverandør, skal facilitere alle dele af den digitale transformation.

"Det er ikke særlig mange ting, man kan gøre særlig godt længere uden teknologi. CEO'er vil gerne have, at deres virksomheder bliver teknologi-virksomheder. Og de leder efter en partner på den rejse," lød det fra Michael Dell.

Herefter fik strategi-fremlæggelsen karakter af en hæsblæsende produkt-gennemgang.

Det var tydeligtvis Dells ærinde at vise, at virksomheden efter sammenlægningen med EMC er fuldt rustet til at blive one-stop-shop for entreprise kunder.

Dell kunne blandt andet fremvise fuld integration med sikkerhedsprodukter fra RSA, ligesom den spritnye PowerEdge server (14. generation), der også blev lanceret fra scenen, skal spille sammen med VmWares virtualiserings-teknologi.

Kort sagt: Dell har købt rigtig mange firmaer og dermed rigtig mange produkter. Og tilsammen dækker de - hvis man skal tro den begejstrede CEO - ethvert tænkeligt it-behov, en moderne virksomhed kan have. Fra hardware over cloud-strategi til databeskyttelse og sikkerhed.

PC er stadig kernen

Traditionen tro forsikrede Michael Dell også fra scenen, at pc'er stadig en essentiel del af hans enorme virksomhed.

"Det er fortsat en central del af kerneforretningen. Pc'en er platform for det arbejde, alle vores andre tjenester gør muligt."

Herefter blev pc dog ikke nævnt yderligere bortset fra annonceringen af, at Dell er på vej med en pc-as-a-service-løsning, hvor virksomheder kan abonnere på hardware og support.

Floskler og ubesvarede spørgsmål

Dell-EMC-sammenlægningen har uden tvivl resulteret i en række produkter, der hver for sig er imponerende.

Men de tilhørere, der forventede konkrete svar på, hvordan det så rent faktisk går med at få dem alle til at spille sammen, måtte gå skuffede fra Michael Dells keynote.

Store dele af talen gik med velformulerede almindeligheder om at bruge "teknologi, der ligner magi" til at "skabe infrastrukturen til den næste industrielle revolution", og at "arbejde ikke længere er et sted - men noget vi gør".

Det mest konkrete svar på, om Dell allerede er i mål som fuldbyrdet leverandør af entreprise-løsninger lød i en efterfølgende Q/A noget vagt fra Dell:

"Vi bevæger os derhen, og vores kunder ændrer sig sammen med os."

Ikke det mest præcise eller forpligtende svar. Tiden må vise, om verdens største privat-kontrollerede it-forretning får held med at blive virksomhedernes foretrukne end-to-end-leverandør.

Læs også: Michael Dells nye verden: En blanding af humor og dødsens alvor

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S