Siteimproves succesrige direktør: Derfor har det været en kæmpegevinst at tage en kapitalfond ind i ejerkredsen

Interview: En kapitalfond i ryggen giver respekt i udlandet, men man skal ikke have opbakning udefra, før man er parat til det. Sådan lyder rådet fra Morten Ebbesen, der er direktør for Siteimprove. I 2015 fik den vildtvoksende virksomhed den amerikanske kapitalfond Summit Partners med ombord.

Skal man have noget gjort, kan man lige så godt gøre det selv.

Vendingen hænger fast hos de fleste, og derfor er det heller ikke alle, der er lige begejstrede for tanken om, at folk udefra kommer og blander sig i forretningen.

Hos Siteimprove er direktør Morten Ebbesen dog glad for, at selskabet i 2015 fik den amerikanske kapitalfond Summit Partners ombord.

Kapitalfonden købte for 375 millioner kroner 26 procent af Siteimprove, der producerer software, som fejlfinder og rydder op i døde links.

"Du bliver lige løftet en tand op i helikopteren, når vi snakker strategi og udsyn. Sådan en kapitalfond har investeret i en masse andre tech-virksomheder, og summen af alle de erfaringer sidder den inde med. Folkene ved, at der er nogle af de andre virksomheder, der har haft et problem før, og hvordan de løste det. Det netværk, de skaber via deres investeringer, er helt uvurderligt," siger Morten Ebbesen.

Skaber respekt

Det er ikke kun erfaringerne, som en kapitalfond bidrager med til en virksomhed. For Siteimprove har man kunnet mærke tydelig forskel på modtagelsen i udlandet.

Morten Ebbesen kan mærke, hvordan det giver anseelse i udlandet, at en kendt kapitalfond tror på ens virksomhed.

"Det skaber generelt også noget respekt, at en så respekteret kapitalfond som Summit Partners har investeret i ens virksomhed. Det åbner nogle døre," siger han.

"Folk tænker, at vi ikke kan være helt tovlige"

Hold fast på kulturen

Hvis vi skal blive i de fortærskede vendinger, så siger man også, at det er ham med pengene, der bestemmer.

Sådan kan det også opleves, når en kapitalfond vil blande sig og sætte sit præg på en virksomhed. Det vidste man hos Siteimprove. Derfor solgte man blot en fjerdedel af butikken til Summit Partners.

"Det har været vigtigt for mig, at vi bevarede den entreprenante tilgang, som vi havde og ikke fik en stor corporate selskabsstruktur. Det var også derfor, vi kun ville sælge 26 procent," forklarer Morten Ebbesen.

Han tror på, at det er sundt for en virksomhed, at tage det roligt og give sig god tid, inden man lader skrubsultne kapitalfonde vælte ind på kontorerne.

"Først gang vi fik en investor ind, var efter 12 år. Det vil sige, at indtil da havde vi klaret os selv uden gæld og bare ved at vokse, når vi havde penge til det. Det vil sige, at vi har haft 12 år til at udvikle vores særlige kultur. Det kan en ejerandel på 26 procent hos en kapitalfond ikke ændre på."

Take it easy

Netop de 12 år er i følge Morten Ebbesen nøglen til, hvorfor samspillet med Summit Partners er blevet en succes. De første mange år klarede Siteimprove nemlig sig selv.

Det betød, at da man var klar til at tage investorer ind, var det en moden virksomhed, der kunne byde de interesserede kapitalfonde på kaffe.

Netop modningsprocessen havde også givet Siteimprove en nødvendig tyngde. Tålmodighed er derfor Morten Ebbesens bedste råd til andre virksomheder.

"Jeg synes, at det har været helt perfekt at vente og være tålmodig og så vokse i det tempo, man har råd til. Det giver altså også et andet forhold til penge," siger han og fortsætter:

"Lad væremed at hente penge ind, før det er nødvendigt og lad være med at bruge alle pengene med det samme. Voks i stedet forstandigt, så organisationen kan følge med, og kassen ikke tømmes fuldstændigt."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere