KMD har haft 172.117 fejl på 10 måneder i kontanthjælps-system

KMD har haft så store problemer med implementeringen af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, at det har ført til hundredetusindvis af fejl for kontanthjælpsmodtagere

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

I 172.117 tilfælde har der været fejl i udsendte breve eller udbetalinger i forbindelse med kontanthjælpsloftet eller 225-timers reglen siden juni 2016.

Det viser et svar fra beskæftigelsesministeren, Troels Lund Poulsen (V), til Folketingets beskæftigelsesudvalg, som avisen.dk har fået indsigt i.

Det er KMD, der varetager kommunernes kommunikation med borgerne, og det har givet gentagne problemer for både borgere og kommuner.

Troels Lund Poulsen finder det store antal fejl problematisk.

"Særligt fordi der er tale om borgernes forsørgelsesgrundlag, finder jeg disse fejl helt uaccaptable og stærkt bekymrende," skriver han til Folketingets beskæftigelsesudvalg ifølge avisen.dk.

Fejl på fejl på fejl

I juni 2016 udsendte KMD varslingsbreve til alle borgere berørt af 225-timers reglen, hvilket svarer til 50.000 breve.

Der var dog fejl i samtlige breve, og der gik en uge, før de korrekte breve efterfølgende blev sendt ud.

Et par måneder senere modtager 43.000 fejl i vurderingen af, hvilken loftsats de bliver placeret på, og i oktober samme år begår KMD syv alvorlige fejl.

Blandt andet betyder en datafejl, at omkring 2.000 borgere ikke får udbetalt særlig støtte.

En fejl som gentager sig allerede i november.

Ligeledes rammes 1.500 borgere i midten af november på samleverstatus, hvor de fejlagtigt blev trukket i boligstøtten på grund af samboendes kontakthjælpsloft, selvom de boede alene. Fejlen blev rettet ugen efter.

Du kan læse om flere fejl hos avisen.dk.

KMD er i øjeblikket i problemer med blandt andet ATP, der kræver en giganterstatning på 881 millioner kroner efter den kulsejlede Social Pension-platform.

Det kan du læse mere om her: ATP forlanger 881 millioner kroner i erstatning af KMD for kuldsejlet it-projekt

Læs også: Professor: Vi kan undgå flere offentlige it-skandaler ved at fjerne it-udviklingen fra det offentlige

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead End User Services

Københavnsområdet

Økonomistyrelsen

Product Owner til RejsUd

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S