KMD har haft 172.117 fejl på 10 måneder i kontanthjælps-system

KMD har haft så store problemer med implementeringen af kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen, at det har ført til hundredetusindvis af fejl for kontanthjælpsmodtagere

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

I 172.117 tilfælde har der været fejl i udsendte breve eller udbetalinger i forbindelse med kontanthjælpsloftet eller 225-timers reglen siden juni 2016.

Det viser et svar fra beskæftigelsesministeren, Troels Lund Poulsen (V), til Folketingets beskæftigelsesudvalg, som avisen.dk har fået indsigt i.

Det er KMD, der varetager kommunernes kommunikation med borgerne, og det har givet gentagne problemer for både borgere og kommuner.

Troels Lund Poulsen finder det store antal fejl problematisk.

"Særligt fordi der er tale om borgernes forsørgelsesgrundlag, finder jeg disse fejl helt uaccaptable og stærkt bekymrende," skriver han til Folketingets beskæftigelsesudvalg ifølge avisen.dk.

Fejl på fejl på fejl

I juni 2016 udsendte KMD varslingsbreve til alle borgere berørt af 225-timers reglen, hvilket svarer til 50.000 breve.

Der var dog fejl i samtlige breve, og der gik en uge, før de korrekte breve efterfølgende blev sendt ud.

Et par måneder senere modtager 43.000 fejl i vurderingen af, hvilken loftsats de bliver placeret på, og i oktober samme år begår KMD syv alvorlige fejl.

Blandt andet betyder en datafejl, at omkring 2.000 borgere ikke får udbetalt særlig støtte.

En fejl som gentager sig allerede i november.

Ligeledes rammes 1.500 borgere i midten af november på samleverstatus, hvor de fejlagtigt blev trukket i boligstøtten på grund af samboendes kontakthjælpsloft, selvom de boede alene. Fejlen blev rettet ugen efter.

Du kan læse om flere fejl hos avisen.dk.

KMD er i øjeblikket i problemer med blandt andet ATP, der kræver en giganterstatning på 881 millioner kroner efter den kulsejlede Social Pension-platform.

Det kan du læse mere om her: ATP forlanger 881 millioner kroner i erstatning af KMD for kuldsejlet it-projekt

Læs også: Professor: Vi kan undgå flere offentlige it-skandaler ved at fjerne it-udviklingen fra det offentlige

Annonceindlæg fra DE-CIX

Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S