55 procents vækst på et år: Så mange danskere har turbo-bredbånd

Udbredelsen af lynhurtige internetforbindelser buldrer frem. Hver sjette bredbåndskunde har nu download-hastighed på 100 megabit pr sekund - og langt flere kan vælge det til.

Artikel top billede

Lynhurtige internetforbindelser spreder sig hastigt i Danmark, og hver sjette danske bredbåndskunde har nu en downloadhastighed på minimum 100 megabit per sekund.

Det viser den halvårlige telestatistik, som Energistyrelsen udgiver i dag.

Dermed er antallet af bredbåndskunder med højhastigheds-forbindelser vokset med 55 procent i løbet af 2016, og samtidig er antallet af brugere med tilsvarende upload-hastighed vokset 155 procent til 191.000 abonnenter.

Flere har muligheden

Udbredelsen af hurtige forbindelser skal dog ses i sammenhæng med, at langt flere bredbånds-kunder rent faktisk har mulighed for at vælge en hurtig forbindelse.

Hele 88 procent kunne således runde de magiske 100 megabit pr sekund, hvis de ønskede det, og energi- og forsyningsminister Lars Christian Lilleholt (V) håber, at endnu flere danske vil tage imod tilbuddet.

"Det er selvfølgelig forbrugernes eget valg, hvilken internetløsning og hastighed, de vælger, men det er mit håb som teleminister, at endnu flere vil vælge de højere hastigheder," siger han til Ritzau.

Læs også: Danskerne går data-amok på mobilnettet: Voldsom stigning i datatrafikken

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly