Mange nye udvidelser til Microsofts Edge - men browseren kæmper forgæves mod Chrome, Firefox, Safari og selv IE

Selvom Microsofts Edge over det seneste år har fået flere og flere udvidelser, der øger browserens brugbarhed, rykker den sig kun ganske lidt på markedet i kampen mod Chrome, Firefox og Safari. Edge kan heller ikke matche Microsofts aldrende Internet Explorer.

Artikel top billede

Det er nu snart et år siden, at Microsoft åbnede for muligheden for at køre med udvidelser i Edge-browseren.

Det skete i forbindelse med Windows 10 Anniversary Update i juli sidste år.

Allerede i forbindelse med annonceringen af udvidelser til Edge nogle måneder tidligere blev der fra Microsofts side lagt op til, at der var tale om en afgørende nyhed i Edge-browseren.

"Siden begyndelsen af Microsoft Edge-projektet har vores roadmap inkluderet udvidelser for at kunne understøtte et levende miljø for udvikler-innovation på toppen af browseren, der kan give nye og interessante scenarier for vores kunder," forklarede Microsoft.

Læs mere om det her: Microsoft klar med afgørende nyt om Edge: Nu kommer alle browser-udvidelserne

Et år senere er antallet af udvidelse nået op på i alt 40, skriver Winsupersite.com

Selvom det antal begynder at ligne noget, er det satdig langt fra antallet af udvidelser, der findes til browsere som Firefox og Chrome.

De browsere har i høj grad opnået stor succes på grund af de mange muligheder for at tilføjelse udvidelser og tilpasse browseren til ens eget specifikke behov.

Det kniber stadig for Edge på markedet

Edge-browseren har lige siden fødslen haft det svært blandt de øvrige browsere på markedet. Det er stadig situationen - trods de nu 40 forskellige udvidelser til Edge. 

Statistikfirmaet Statcounter vurderer, at Edge i maj måned havde en global markedsandel på 3,37 procent på markedet for browsere til desktop-computere og tablets.

Dermed har Edge kun rykket sig ganske lidt i forhold til maj måned sidste år - før udvidelser i browseren var en realitet. Dengang lå markedsandelen nemlig på 2,26 procent.

I Statcounters opgørelse ligger Chrome i dag på en suveræn førsteplads med en markedsandel 59,52 procent.

Firefox har 12,8 procent, Safari ligger på 10,58 procent, og Internet Explorer ligger på 8,34 procent - altså mere end dobbelt så høj en markedsandel som Edge.

På Computerworld.dk kommer 5,59 procent af alle besøg i dag fra en Edge-browser (både desktop, tablet og mobil)

Dermed ligger Edge også langt under IE blandt Computerworlds læsere, for den aldrende Microsoft-browser ligger på 12,67 procent.

Den mest populære browser på Computerworld.dk er Chrome med 42,65 procent, mens Safari har 29,28 procent (mange besøg fra iPhones og iPads) og Firefox 6,53 procent.

Læs også:

Microsoft klar med afgørende nyt om Edge: Nu kommer alle browser-udvidelserne

Windows 10 stormer frem - men Edge-browseren kan slet ikke følge med

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Edge computing: behandling ved kilden

    Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S