Erstatningskrav for 1,6 milliarder kroner er ikke KMD-direktør Eva Bernekes største problem for tiden: "KMD har begivet sig ind på en rute, der er meget farlig"

Interview: Stævninger og erstatningskrav for mere end en milliard kroner er ikke den største trussel mod it-giganten lige nu. Langt alvorligere ting er i spil, mener seniorrådgiver Lars Krull. "KMD har begivet sig ind på en rute, der er meget farlig."

Artikel top billede

Eva Berneke, der står i spidsen for KMD, skal få afsluttet de nuværende slagsmål med kunderne, inden de gør for voldsom skade på virksomhedens renomé. Det mener seniorrådgiver på AAU Lars Krull. (Foto: Dan Jensen)

Det seneste millionkrav fra a-kassen FTF-a mod KMD bringer det samlede erstatningskrav mod it-kolossen op på mere end 1,6 milliarder kroner. 

Men milliardkravet mod KMD er ikke det, der bør give de dybeste furer i panden på Eva Berneke og resten af ledelsen.

Det mener Lars Krull, der er seniorrådgiver på Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.

"Jeg tror ikke, at de sager er den mest alvorlige trussel mod KMD. Den mest alvorlige trussel er KMD's manglende evne til at få nye ordrer, mens det her bøvl står på," siger han.

Skal få møgsagerne væk

Han mener, at KMD-ledelsen hurtigst muligt skal komme af med den sværm af møgsager, der hænger omkring den Ballerup-baserede virksomhed i form af erstatningskrav fra flere store kunder.  

"Der er det altså en gang imellem en fordel at løse problemerne i mindelighed og komme videre, også selv om det koster. Renoméskaden koster ofte mere end det koster at bide i tæppet, selv om man ikke har lyst til det," siger Lars Krull.

Den farligste vej

KMD er tavs og vil ikke kommentere på den senest tilkomne sag, der blot er endnu en kedelig sag i bunken for virksomheden.  

Læs mere om KMDs seneste kundeslagsmål her: A-kasse med 140.000 medlemmer stævner KMD: Forlanger 85 millioner kroner i erstatning

Netop KMD's standhaftighed omkring at ville tage slagsmålene med kunder som ATP, landets kommuner og nu a-kassen FTF-a er udtryk for, at KMD er slået ind på en meget farlig vej, vurderer Lars Krull. 

"Udfra min vurdering har KMD nu begivet sig ind på en rute, der er meget farligere. Sagerne i sig selv kan jo løses mellem parterne eller i retten, men man kan ikke kontrollere renomésvækkelsen," siger han.

KMD taber uanset hvad

Når millionopgørene skal udkæmpes i det danske retssale med KMD på den ene side og kunderne på den anden side, så er en ting ifølge Lars Krull sikker: KMD kommer ud som taber uanset hvad. 

Der er to udfald af en sådan retssag. På den ene side kan KMD tabe sagen og skulle betale erstatning, og på den anden side kan KMD vinde sagen og dermed undgå at betale, men alligevel stå i et kedeligt lys.

"Uanset om KMD vinder i retten og ikke skal betale erstatning, så vil selskabet fremstå som en leverandør, der, hvis den mener, at den har ret, hverken er til at hugge eller stikke i. Så skal KMD jo sagsøges," siger Lars Krull. 

Læs mere om alle KMDs møgsager her: Utilfredse kunder, møgsager og store erstatningskrav hober sig op for KMD: Hvad er gået galt?

Derfor anbefaler seniorrådgiveren fra Aalborg Universitet på det kraftigste KMD til at komme af med de skadelige sager, der klæber sig til virksomheden og kigge i stedet fremad.  

"Det kan godt være, at KMD har en pengeinteresse, men pengeinteressen vedrører kun den sag, man går i retten for. Renoméet og evnen til at agere frit og fremstå som nogen, der er nemme at handle med og kompetente til at indgå i et samarbejde bliver svækket alvorligt. Det er aldrig godt for en virksomhed at slås med sine kunder," siger han.

Læs også:

KMD lukker døren: Vil intet sige om kæmpe erstatningskrav

Efter nyt krav: KMD har nu erstatningskrav på mere end 1,6 milliarder kroner hængende over hovedet

A-kasse med 140.000 medlemmer stævner KMD: Forlanger 85 millioner kroner i erstatning

 

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Elektronik fagteknikker til Udviklingsdivisionen i FMI

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil