WannaCry hærger stadig: Honda lukker fabrik efter ny ransomware-infektion

Bilproducenten Honda blev mandag tvunget til at stoppe produktionen på en af sine fabrikker i et døgn. Fabrikkens netværk var inficeret med WannaCry-ransomware.

Artikel top billede

En måned og flere ekstraordinære Windows-opdateringer efter spredningen af WannaCry i maj måned, hærger den smitsomme ransomware stadigvæk.

Ifølge Reuters var bilproducenten Honda mandag nødt til at lukke en af sine fabrikker, fordi netværket var ramt af den kontroversioelle ransomware-orm, der ved hjælp af lækkede NSA-værktøjer har spredt sig til computere i mere end 150 lande.

Fabrikken i den japanske by Sayama nord for Tokyo producerer omkring 1000 biler i døgnet, men arbejdet blev altså standset, da Honda opdagede WannaCry på sine netværk i blandt andet Japan, Kina, Nordamerika og Europa.

Sikkerhedsopdateringer på dagsordenen

Det globale ransomware-angreb har for alvor sat vigtigheden af opdateret software på dagsordenen, og Microsoft har siden helt ekstraordinært udsendt en sikkerhedsopdatering til for længst forældede systemer som Windows XP.

Det kan du læse mere om her: Microsoft vender på en tallerken: Nu modtager Windows XP igen sikkerhedsopdateringer

WannaCry gør brug af de NSA-værktøjer som gruppen Shadow Brokers har lækket på internettet, og ikke-statslige aktørers brug af efterretningstjenesters cyber-våben har skabt fornyet fokus på, hvor mange virksomheder og organisationer, der bruger usikre systemer.

Den nye WannaCry-inficering hos Honda tyder dog på, at bil-giganten stadigvæk ikke har installeret den patch fra marts, der beskytter mod WannaCry.

Læs også: Enige efterretningstjenester: Nordkorea står bag WannaCry-angrebet

Navnenyt fra it-Danmark

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job