Hårdt ramt: Mærsk tjekker 80.000 servere for Petya-ransomware

Petya-ransomwaren ramte Mærsk hårdt, fortæller Mærsks kommercielle direktør, og der er et stort arbejde i gang med at få tjekket alle selskabets servere og it-systemer.

Artikel top billede

Siden tirsdag har Mærsk været hårdt ramt af et globalt cyber-angreb, hvor petya-ransomwaren har låst og krypteret et utal af selskabets computere og servere.

Så hårdt ramt, at her 24 timer efter kæmper Mærsk stadig med blot at stoppe spredningen af ransomwaren og minimere skaderne.

Det fortæller Mærsks kommercielle direktør, Vincent Clerc til Børsen.

"Helt ærligt, lige nu har vi ikke ressourcerne til at kigge på, hvorfor vi blev angrebet. Alle ressourcer bliver brugt på at minimere skaderne af angrebet," fortæller Vincent Clerc til Børsen.

“Vi mener, at vi har fået virussen inddæmmet, og vi arbejder på at finde ud af det præcise omfang af angrebet, og hvad vi kan gøre for at få systemerne op at køre igen,” tilføjer Vincent Clerc.

Læs også: Sikkerhedseksperter: Petya er ikke ransomware, det er meget værre og langt mere alvorligt

1.100 it-systemer

Petya-ransomwarens specielle evne er at sprede sig hurtigt på lokale netværk, og derfor spredte den sig også lynhurtigt på Mærsks netværk.

“Vi har 80.000 servere og 1100 it-systemer, der alle skal undersøges for virus. Vi er nu i gang med at undersøge, hvor virus kom ind, og hvorfor det kunne ske. Det er jo ikke første gang, at vi oplever forskellige typer virus, men det er første gang, de slipper gennem," lyder det fra Mærsks Vincent Clerc.

Mærsk fortæller også, at det primært er forretningsenheder inden for transport-divisionen, der er blevet ramt såsom APM Terminals, dele af Maersk Line og Damco.

Mærsks forventning er, at man torsdag morgen har et system, som gør det muligt at tage imod bookings igen.

Læs også: Nye opdateringer fra Mærsk: Ramt af Petya-ransomwaren - nu handler det om at minimere skaden

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car