Computerworlds læsere er ikke i tvivl: Vi kommer til at bruge rigtigt meget mobildata på ferien med nye roaming-regler

Med de nye roaming-regler, der netop er trådt i kraft, kan man frit bruge data i andre lande i Europa uden at få en ekstraregning. Computerworlds læsere er klar til at udnytte det fuldt ud, viser afstemning.

Artikel top billede

“Hvordan vil de nye roaming-regler ændre dit forbrug af data, når du rejser i Europa?”

Det spørgsmål stillede vi i sidste uge læserne af Computerworld i en online-afstemning, som du finder her.

Anledningen er naturligvis de nye roaming-regler, der netop er trådt i kraft.

De betyder, at danske mobilbrugere nu kan tale, sende sms'er og bruge data i et andet land i Europa uden ekstra omkostninger end den pris, de allerede har betalt for abonnementet.

Det store spørgsmål er så, hvor meget mere data danskerne kommer til at forbruge nu - det har nemlig stor betydning for den regning, som de danske teleselskaber ender med i sidste ende.

Læs mere om det her: Danske teleselskaber på bar bund inden sommerferien: Vil danskerne skrue vildt op for dataforbruget til sommer?

Det svarer Computerworlds læsere

Der er nu afgivet 303 stemmer i Computerworlds afstemning, og der tegner sig et klart billede af, at vores læserne har tænkt sig at give den gas med dataforbruget i udlandet med udgangspunkt i de nye regler.

Svarene fordeler sig nemlig således:

Jeg forventer at bruge langt mere data over mobilnettet: 38,61 procent.

Jeg forventer at bruge lidt mere mobildata end tidligere: 31,68 procent.

Jeg forventer at bruge den samme mængde mobildata som tidligere: 18,81 procent.

Jeg er altid på WiFi, så jeg bruger slet ikke data på mobilnettet: 5,28 procent.

Ved ikke: 2,64 procent.

Andet: 2,97 procent.

Har allerede hævet priserne

Computerworlds læsere er ikke repræsentative for den danske befolkning, men afstemningen kan alligvel give et fingerpeg om, at de nye roaming-regler (ikke overraskende) vil føre til et øget dataforbrug.

De danske teleselskaber vil da også uden tvivl holde godt øje med danskernes dataforbrug denne sommer.

Det skyldes ikke mindst, at der er langt flere danskere, der rejser sydpå om sommeren, end der er sydeuropæere, der rejser nordpå.

Derfor vil danske teleselskaber langt oftere skulle betale roaming-regningen til andre landes teleseskaber end omvendt.

Flere danske teleselskaber har derfor hævet priserne på deres abonnementer med 10 til 20 kroner for at undgå, at den regning, der nu kommer, bliver for dyr.

Alligevel budgetterer YouSee med at stå med en stor millionregning, når sommeren er forbi:

"Vores beregninger viser - ud fra, hvad vi tror, at vores kunder vil komme til at forbruge - at det kommer til at koste os 150 millioner kroner. Det er, selvom vi har lavet moderate prisstigninger på 10 til 20 kroner,” fortalte koncerndirektør og CFO i TDC Group og YouSee, Stig Pastwa, i sidste uge Computerworld.

Læs interviewet: Nu stiger prisen på YouSees mobilpakker - men YouSee mister stadig 150 millioner kroner

Læs også:

Danske teleselskaber på bar bund inden sommerferien: Vil danskerne skrue vildt op for dataforbruget til sommer?

Få styr på de nye roaming-regler: Her er vilkårene hos dit mobilselskab - så meget data kan du bruge

Nye roaming-regler presser danske teleselskaber: Nu vil to selskaber have dispensation - ellers bliver det for dyrt

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Systematic

    Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

    Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S