Efter hård kritik af dårlig cybersikkerhed: Her er svaret fra Mærsk

Petya-angrebet lammede mærsks systemer i hele verden, og en dansk sikkerhedsekspert har kritiseret shipping giganten for ikke have styr på sikkerheden. Her er svaret fra den danske shipping-giant.

Artikel top billede

”Vi kan bekræfte, at vores maskiner var patchede og beskyttede med antivirus-software, og at informationssikkerhed har en høj prioritet i vores forretning.”

Sidste uges cyberangreb, petya, lammede Mærsks systemer i hele verden på tværs af forretningsenheder, og det fik den danske CEO i sikkerhedsfirmaet Cyberkeel, Lars Jensen, til at rette en skarp kritik mod sikkerhedsniveauet hos det danske shipping-konglomerat.

Det kan du læse mere om her: Dansk CEO i skarp kritik af cybersikkerheden hos Mærsk: Mærsk kan simpelthen ikke have haft et særligt højt niveau af cybersikkerhed"

Lars Jensen, der har en mangeårig fortid hos Mærsk, kritiserede virksomheden for at være for langsomme til at isolere angrebets effekt, og han mener ikke, at Mærsk har været ordentligt forberedt på cyberangreb, siden petya kunne inficere virksomheden på globalt plan.

Mærsk afviser at stille op til interview i sagen, men i et skriftligt svar afviser virksomheden, at man kunne have forberedt sig bedre.

”Denne virus-variant var ny, og derfor opfangede vores antivirus den ikke. Det var det samme for alle organisationer globalt,” skriver Mærsk til Computerworld.

49.000 brugere skal op at køre igen. Det tager lige lidt tid

Lars Jensen roser dog Mærsks evne til hurtigt at aktivere en nødplan og slå over i manuel drift.

Men han kritiserer det faktum, at Mærsk stadigvæk ikke er tilbage til normal drift.

”Der er stadig en lang række havne, der ikke kører normalt, og deres fuldautomatiske havn i Rotterdam, der stort set ikke fungerer. Mærsk har meldt ud, at det hele går fint, men det er en sandhed med meget store modifikationer,” sagde han til Computerworld onsdag.

Den kritik giver Mærsk dog ikke meget for i sit svar og minder om, at det er lettere sagt end gjort at genetablere it-driften i en virksomhed, der har mange tusinde ansatte i 130 forskellige lande.

"For at kunne servicere vores kunder i transport- og logistikforretningen kører vi 1500 forskellige applikationer, der alle sammen skal op at køre igen en efter en i den rigtige rækkefølge til vores 49.000 slutbrugere, der befinder sig 500 forskellige steder. Det tager alt sammen lidt tid, men vi arbejder dedikeret på sagen.”

Læs mere om Petya-angrebet her: FAQ: Her er hvad du skal vide om det kæmpestore Petya-angreb lige nu

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP Senior konsulent

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S