Borgmester i Aabenraa anede intet: Blev først informeret om Apples datacenter-planer i går

Apple planlægger kæmpe byggeri hans by, men borgmesteren blev først informeret i går.

Artikel top billede

Det kom som en overraskelse for Aabenraas borgmester, Thomas Andresen (V), at Apple ville opføre et datacenter i hans by.

Ifølge nyhedsbureauet Ritzau blev han først søndag - altså dagen før offentliggørelse - klar over, at det var verdens mest værdifulde virksomhed, Apple, der havde opkøbt en kæmpemæssig grund i byen.

“Jeg har først fået af vide konkret hvem det var i søndags. Jeg har holdt mange borgermøder og nabohøringer, hvor jeg jo stod og sagde, "jeg aner heller ikke, hvem det er”, siger han til Ritzau.

Han forklarer, at han blot var informeret om, at en virksomhed med et stort strømforbrug havde købt en kæmpemæssig grund tæt på en transformerstation ved byen Kassø.

Læs også: Ekspert: Derfor opfører Apple nyt datacenter ved Aabenraa

Mystisk byggeri skabte lokal bekymring

Det mystiske byggeri blev omtalt i lokale medier allerede i efteråret, hvor Jyske Vestkysten i Aabenraa beskrev et “mystisk byggeri ved Kassø” , der med byggehøjde på 40 meter og en etagemål 1,3 millioner kvadratmeter skabt bekymring blandt borgerne i området.

Ved den lejlighed ønskede borgmester Thomas Andresen ikke at udtale sig om projektet.

Datacenterprojekter som disse har vist sig at være omgærdet af et stort hemmelighedskræmmeri.

Computerworld kunne for nylig fortælle, hvordan Google opkøb af en kæmpemæssig datacentergrund ved Fredericia var resultatet af mangeårig tophemmelig proces, der udover repræsentanter fra Google og Fredericia Kommune også involverede udenrigsministeriet.

Det kan du læse mere om her:

Her er historien om Googles hemmelige 'Project Earth' - og forbindelsen til Fredericia

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job