Hver tredje dansker føler sig for dårligt digitalt uddannet

De digitale evner rækker ikke, når vi kommer ud på arbejdsmarkedet. Det svarer hver tredje dansker i en ny undersøgelse. "Det er et wakeup-call til uddannelsesverdenen," lyder det fra Dansk Erhverv.

Artikel top billede

(Foto: Bornholms Efterskole/Berit Hvassum)

Uddannelsesstederne klæder ikke danskerne godt nok på til en tilværelse på et arbejdsmarked, der i højere grad end nogensinde før stiller digitale krav. 

Det viser en ny undersøgelse, hvor 35 procent af danskerne svarer, at de ikke blev klædt godt nok på under deres uddannelse til at møde de it-krav, der er på deres efterfølgende job. 

Det skriver Information

At hver tredje ikke føler sig digitalt rustet til at klare sig på jobbet vækker bekymring hos Dansk Erhverv, hvor Janus Sandsgaard er fagchef for it og digitalisering.

"Det her er et digitalt nødråb og et wakeup-call til uddannelsesverdenen generelt. Det gælder lige fra folkeskolen og erhvervsuddannelserne, over voksen- og efteruddannelser, til de videregående uddannelser, siger han.

Læs mere om det her: Nyt it-fag på vej på skemaet i folkeskolen: Men hvad skal faget indeholde? Giv dit besyv med her

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil