Gartner: It-leverandører oversælger kunstig intelligens og skaber betydelig forvirring blandt kunderne

Analysefirmaet Gartner siger i en usædvanlig kritik, at it-leverandører er fuld gang med at give deres produkter en “kunstig intelligens-vask” for at få del i det, som Gartner kalder den største guldfeber i de senere år.

Artikel top billede

(Foto: Yannis Ntousiopoulos)

It-leverandørerne er i fuld sving med at oversælge deres produkters features, når det gælder kunstig intelligens (AI). Formålet er at få del i den guldfeber, der lige nu omgiver teknologien, lyder det i en rimelig skarp advarsel fra analysefirmaet Gartner ifølge Computerworlds australske søstermagasin CIO.

Mange leverandører har indkorporeret AI i deres produktstrategier, og det har skabt betydelig forvirring blandt kunderne, lyder det fra Gartner.

“I takt med, at kunstig intelligens når maksimal opmærksomhed fra markedet, er mange it-leverandører optaget af at få deres del af den største guldfeber i de seneste år, “ siger Jim Hare, der er research vice president hos Gartner.

Kunstig intelligens-vask

“AI giver spændende muligheder, men desværre er de fleste it-leverandører kun fokuseret på at fremstille og markedsføre et AI-produkt, i stedet for først at identificere kundernes behov, udnyttelsesmuligheder og forretningsmuligheder,” siger han til CIO-magasinet.

Resultatet er i følge Gartner blevet en “kunstig intelligens-vask” af produkter, hvor leverandører lidt for ukritisk har sat en AI-mærkat på pakken. Lidt på linje med den “grøn teknologi-vask”, og senest en “cloud-vask”, som flere produkter har gennemgået.

Enorm interesse for AI

It-leverandørernes adfærd afspejler den enorme interesse, der er for kunstig intelligens. Alene søgestatistikken på Gartners site er et eksempel og et udtryk for interessen.

I januar 2016 var AI overhovedet ikke blandt de 100 mest søgte termer, men i maj i år var AI den syvende mest søgte.

I følge Gartner er der nu over 1.000 it-leverandører, som enten beskriver sig som AI-leverandører, eller som hævder at udnytte AI i deres produkter. Det gælder både nystartede og etablerede leverandører.

Men kunderne køber ikke påstanden om AI-kapacitet, mener Gartner.

“Jeg vil anbefale en varsom brug af termen AI i markedsførings-materialet, og at man er helt klar i kommunikationen af, hvordan produktet differentierer sig med hensyn til AI i forhold til andre, og hvilke problemer det søger at løse,” siger Jim Hare fra Gartner til CIO-magasinet.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S