Vigtigt TDC-regnskab: Der er udsigt til nye tab hos pressede TDC - her er forventningerne

TDC præsenterer i denne uge sit halvårsregnskab. Her kan du se forventningerne.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

TDC bliver ved med at kæmpe en hård kamp på det danske telemarked, og forud for selskabets halvårsregnskab, der udkommer torsdag, er der ikke stor tiltro til, at skuden for alvor er blevet vendt i retning af vækst-land.

Som vi skrev her til morgen, er flere store investorer skuffede over TDC-topchef Pernille Erenbjergs præstationer, og heller ikke aktieanalytikerne ser specielt positivt på udviklingen i TDC forud for det vigtige regnskab.

Sydbank skriver i en analyse, at estimeringen nu er, at der vil være tilbagegang på alle de vigtige regnskabsposter i TDC, og at det samtidig rammer TDC, at den norske krone er svækket - TDC er nemlig altid meget afhængig af resultaterne i den norske del af koncernen.

“Prognosen for 2017. Vi ser risiko for, at TDC vil sænke EBITDA-prognosen i forbindelse med 2. kvartalsregnskabet drevet af svækkelsen af norske kroner," lyder det fra Sydbank.

Læs også: Tre skelsættende begivenheder i den danske telebranche i 2017: Helt afgørende for teleselskabernes fremtid

Sydbank estimerer, at TDC’s omsætning med regnskabet for årets andet kvartal vil være faldet med 2,9 procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Resultat af primær drift ventes at gå tilbage med 11,6 procent og nettoresultatet med hele 17,3 procent.

Tager man et konkret forretningsområde som Erhverv, forventer Sydbank, at der vil være tale om et omsætningsfald på syv procent i andet kvartal 2017.

Sydbank forventer samtidig, at TDC vil have mistet 20.000 fastnetkunder i kvartalet, mens der vil være et kundetab på 7.000 mobilkunder.

Fremgang i mobilforretningen

Hvad angår mobilforretningen er der dog også positive nyheder for TDC, vurderer Sydbank:

“Til gengæld indregner vi en stigning på 2 kr. i ARPU i mobiltelefoniforretningen i forhold til niveauet i 2. kvartal 2016 drevet af prisstigninger på mobilabonnementerne."

"Samlet set betyder det, at vi estimerer en omsætningsvækst på 1,8% inden for mobiltelefoni i forhold til 2. kvartal 2016.”

Læs også:

Hård kamp om de danske mobilkunder: Her er resultaterne hos TDC, Telia, Telenor og 3

TDC i krise: Indtjening faldet med en milliard kroner på blot et år

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

Region Sjælland

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse