Dansk it-system til sagsbehandling overskrider tidsplan og budget: Her er det gået galt

Justitsministeriet redegør for situationen med det nye it-system til at understøtte sagsbehandling af civile sager. Tidsplan og budget er allerede overskredet, og nu er der behov for yderligere 26 millioner kroner. Der er fundet kritiske fejl i systemet, lyder forklaringen.

Artikel top billede

Det er blandt andet fejlretninger og forsinkelser i leverancer fra en leverandør, der giver problemer med det meget omtalte nye it-system til at understøtte sagsbehandling af civile sager, der går under navnet Juridiske FagSystemer eller bare JFS civil.

Det meddeler Justitsministeriet i et dokument, hvor man anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at fortsætte udviklingen af systemet trods problemerne.

Det sker "efter ændringer i projektets samlede økonomiske og tidsmæssige rammer, bl.a. som følge af forsinkelser i leverancer fra leverandør samt øget behov for fejlretning mv. efter pilotdrift ved to retter," lyder det i det såkaldte aktstykke, som du kan læse her.

Justisministeriet redegør samtidig for, hvordan JFS civil kan bringes helt i mål - det kommer nemlig ikke til at ske uden en ekstrabevilling:

“Færdiggørelse af JFS civil forventes at medføre øgede udgifter på i alt 26,1 mio. kr. inkl. renteudgifter sammenlignet med det tidligere estimerede skøn i seneste aktstykke 148 af 10. juli 2015 og en forsinkelse på 15 måneder i forhold til tidsplanen i Aktstykke 148 af 10. juli 2015.”

Fandt kritiske fejl

JFS civil, der blev igangsat helt tilbage i 2009, skal bruges til behandlingen af civile sager ved Danmarks Domstole, hvor der skal være bedre muligheder for digital sagsbehandling og til digital kommunikation med eksterne parter.

Det er dog bestemt ikke gået som planlagt med projektet, oplyser Justisministeriet, der samtidig afslører, hvad der blandt andet er gået galt.

“Projektet var oprindeligt blevet budgetteret til 63,1 mio. kr. i 2009-pl med afslutning ultimo 2010. Projektet er imidlertid af flere omgang blevet forsinket og fordyret.”

“Pilotdriften ved de to retter er overordnet forløbet planmæssigt, men der er dog konstateret væsentligt flere fejl og mangler end forventet, som skal udbedres, inden systemet udrulles til de øvrige retter.”

“Kritiske fejl, som vedrører systemets funktionalitet, fx fejl relateret til brugerrettigheder, fejl relateret til afviklingen af appelforløbet og fejl forbundet med udveksling af dokumenter mellem sagens parter, rettes løbende inden udrulning.”

Så meget dyrere bliver systemet

Vurderingen er nu, at man kan påbegynde udrulningen af JFS civil i efteråret 2017, hvorefter systemet forventes fuldt implementeret og igennem bestået driftsprøve omkring 1. juli 2018.

“Dette vil betyde en samlet forsinkelse på 15 måneder sammenlignet med den angivne tidsplan.”

Samtidig kan Justitsministeriet oplyse, at de samlede udgifter til udvikling og implementering af JFS civil hidtil har været estimeret til 134,8 millioner kroner.

Merudgifterne til færdiggørelse af JFS civile sager er estimeret til 26,1 millioner kroner. De samlede omkostninger til projektet vil herefter udgøre 160,9 millioner kroner.

Læs også:

Overblik: Her er statens mest elendige it-projekter

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S