Dansk it-system til sagsbehandling overskrider tidsplan og budget: Her er det gået galt

Justitsministeriet redegør for situationen med det nye it-system til at understøtte sagsbehandling af civile sager. Tidsplan og budget er allerede overskredet, og nu er der behov for yderligere 26 millioner kroner. Der er fundet kritiske fejl i systemet, lyder forklaringen.

Artikel top billede

Det er blandt andet fejlretninger og forsinkelser i leverancer fra en leverandør, der giver problemer med det meget omtalte nye it-system til at understøtte sagsbehandling af civile sager, der går under navnet Juridiske FagSystemer eller bare JFS civil.

Det meddeler Justitsministeriet i et dokument, hvor man anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at fortsætte udviklingen af systemet trods problemerne.

Det sker "efter ændringer i projektets samlede økonomiske og tidsmæssige rammer, bl.a. som følge af forsinkelser i leverancer fra leverandør samt øget behov for fejlretning mv. efter pilotdrift ved to retter," lyder det i det såkaldte aktstykke, som du kan læse her.

Justisministeriet redegør samtidig for, hvordan JFS civil kan bringes helt i mål - det kommer nemlig ikke til at ske uden en ekstrabevilling:

“Færdiggørelse af JFS civil forventes at medføre øgede udgifter på i alt 26,1 mio. kr. inkl. renteudgifter sammenlignet med det tidligere estimerede skøn i seneste aktstykke 148 af 10. juli 2015 og en forsinkelse på 15 måneder i forhold til tidsplanen i Aktstykke 148 af 10. juli 2015.”

Fandt kritiske fejl

JFS civil, der blev igangsat helt tilbage i 2009, skal bruges til behandlingen af civile sager ved Danmarks Domstole, hvor der skal være bedre muligheder for digital sagsbehandling og til digital kommunikation med eksterne parter.

Det er dog bestemt ikke gået som planlagt med projektet, oplyser Justisministeriet, der samtidig afslører, hvad der blandt andet er gået galt.

“Projektet var oprindeligt blevet budgetteret til 63,1 mio. kr. i 2009-pl med afslutning ultimo 2010. Projektet er imidlertid af flere omgang blevet forsinket og fordyret.”

“Pilotdriften ved de to retter er overordnet forløbet planmæssigt, men der er dog konstateret væsentligt flere fejl og mangler end forventet, som skal udbedres, inden systemet udrulles til de øvrige retter.”

“Kritiske fejl, som vedrører systemets funktionalitet, fx fejl relateret til brugerrettigheder, fejl relateret til afviklingen af appelforløbet og fejl forbundet med udveksling af dokumenter mellem sagens parter, rettes løbende inden udrulning.”

Så meget dyrere bliver systemet

Vurderingen er nu, at man kan påbegynde udrulningen af JFS civil i efteråret 2017, hvorefter systemet forventes fuldt implementeret og igennem bestået driftsprøve omkring 1. juli 2018.

“Dette vil betyde en samlet forsinkelse på 15 måneder sammenlignet med den angivne tidsplan.”

Samtidig kan Justitsministeriet oplyse, at de samlede udgifter til udvikling og implementering af JFS civil hidtil har været estimeret til 134,8 millioner kroner.

Merudgifterne til færdiggørelse af JFS civile sager er estimeret til 26,1 millioner kroner. De samlede omkostninger til projektet vil herefter udgøre 160,9 millioner kroner.

Læs også:

Overblik: Her er statens mest elendige it-projekter

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S