Mærsk-CEO var lammet af kæmpe cyberangreb: “Vi var tvunget til at bruge WhatsApp på private telefoner”

Petya-angrebet lammede Mærsk i hele verden, og først nu efter halvanden måned er virksomheden ved at være tilbage i normal drift. CEO Søren Skou fortæller, hvordan det er at stå i spidsen for en global virksomhed under angreb.

Artikel top billede

"Det var ærligt talt en chokerende oplevelse. Din email går ned med hele din adressebog. Vi endte med at bruge WhatsApp på vores private telefoner.”

Søren Skou er CEO for AP Møller-Mærsks globale shipping-forretning, og han vidste ikke, hvad han skulle gøre, da Mærsk blev ramt af cyberangrebet Petya.

Virksomhedens systemer var sat ud af spillet over hele verden, og verdens største shipping-forretning kunne ikke modtage nye ordrer.

”Med de fleste forretningsproblemer vil man intuitivt vide, hvad man skal gøre. Men i dette tilfælde havde jeg ingen klar idé om, hvad næste skridt var,” siger Søren Skou til Financial Times.

Mærsk måtte lukke 76 havneterminaler ned som følge af angrebet, og Søren Skou besluttede, at det var nødvendigt selv at være inde over al kommunikation og selv deltage i alle krisemøder.

”Jeg forsøgte bare at finde ud af, hvad der foregik. Det var vigtigt at være synlig og tage synlige beslutniger.”

Mærsk oprettede siden et selvstændigt site, hvor kunderne kunne orientere sig om sagens udvikling, og de lokale afdelinger fik besked på selv at vurdere, hvordan de bedst kunne hjælpe deres kunder.

”Lad være at vente på tilladelse fra hovedkvarteret. Vi accepterer udgifterne,” lød beskeden fra Søren Skou.

Umuligt at helgardere sig

Mærsk er halvanden måned efter angrebet ved at nærme sig noget, der ligner normal drift.

Og ifølge den danske CEO har virksomheden lært, at man ikke kan sikre sig 100 procent mod hackere, men han understreger samtidig, at man hos Mærsk skal være hurtigere til at isolere fremtidige angreb, så de ikke spreder sig.

”Før man har oplevet noget som dette her, kan man ikke forestille sig, hvad der kan ske. Hvor slemt det egentlig kan blive.”

Læs også: Kæmperegning til Mærsk: Cyberangreb kan koste mere end to milliarder kroner

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S