Afgørende skærm-kapløb er gået i gang: Snart ser du den virtuelle verden i en helt utrolig opløsning

Producenterne af virtual reality-briller er i gang med en hæsblæsende kapløb om at kunne levere en ultra-høj og overbevisende skærmopløsning få centimeter fra dine øjne.

Artikel top billede

En 4K VR-brille fra producenten Pimax - der også allerede arbejder på en 8K-udgave.

Markedet for virtual reality og augmented reality vil være præget af ekstremt høje vækstrater i de kommende år.

Analysefirmaet IDC har netop i en ny rapport vurderet, at mens der i 2017 bliver investeret omkring 11,4 milliarder dollars i AR/VR-produkter, så vil det tal stige til omkring 215 milliarder dollars i 2021 - det er cirka 1.350 milliarder danske kroner.

Det betyder, at væksten vil være på over 100 procent om året, hvilket du kan læse mere om her.

Det er ikke mindst VR- og AR-briller, der bliver langet over disken, og de 'smarte briller' forventes at sælge som varmt brød i mange år frem.

Det betyder også, at der fra producenternes side er sat fuld damp på at udvikle de bedste og teknologisk set mest overbevisende briller.

Så høj bliver opløsningen

Ser man på VR-brillerne, så handler kapløbet ikke mindst om at kunne levere den højeste opløsning, og der sker opsigtsvækkende fremskidt på området, kan ABI Research berette.

Analysefirmaet skriver i en analyse, at 66 procent af alle VR HMDs (head mounted displays) i 2022 forventes at understøtte en 4K/Ultra HD-opløsning.

“Man udvikler skærme med højere pixel-tæthed, et bredere udsyn og højere opdateringshastighed, og det giver kunderne en mere overbevisende oplevelse.”

8K-opløsning i prototype

ABI Research skriver også, at netop skærmkvaliteten er en af de største udfordringer, når det handler om VR-briller, ligesom også strømforbrug, størrelse og pris er med til at udfordre producenternes ingeniører og designere.

En af udfordringerne ved en VR-brilles skærm er, at den er så tæt på brugerens øjne, hvorfor et mindre fald i opløsning, kan have en relativ stor betydning for oplevelsen.

De fleste VR-skærme er i dag i 2K-opløsning, mens de første 4K-produkter også har ramt markedet. Over de kommende år vil vi dog se mange nye produkter med endnu højere opløsning.

ABI Research skriver blandt andet i analysen, at der allerede er udviklet VR-prototyper med en opløsning på 6400x1440 hos Panasonic, mens en anden producent, Pimax, er nået op på en 8K-opløsning i en prototype.

Læs også:

To gyldne it-markeder er klar til vildt vækst-ræs: Nu kommer det store boom

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil