Afgørende skærm-kapløb er gået i gang: Snart ser du den virtuelle verden i en helt utrolig opløsning

Producenterne af virtual reality-briller er i gang med en hæsblæsende kapløb om at kunne levere en ultra-høj og overbevisende skærmopløsning få centimeter fra dine øjne.

Artikel top billede

En 4K VR-brille fra producenten Pimax - der også allerede arbejder på en 8K-udgave.

Markedet for virtual reality og augmented reality vil være præget af ekstremt høje vækstrater i de kommende år.

Analysefirmaet IDC har netop i en ny rapport vurderet, at mens der i 2017 bliver investeret omkring 11,4 milliarder dollars i AR/VR-produkter, så vil det tal stige til omkring 215 milliarder dollars i 2021 - det er cirka 1.350 milliarder danske kroner.

Det betyder, at væksten vil være på over 100 procent om året, hvilket du kan læse mere om her.

Det er ikke mindst VR- og AR-briller, der bliver langet over disken, og de 'smarte briller' forventes at sælge som varmt brød i mange år frem.

Det betyder også, at der fra producenternes side er sat fuld damp på at udvikle de bedste og teknologisk set mest overbevisende briller.

Så høj bliver opløsningen

Ser man på VR-brillerne, så handler kapløbet ikke mindst om at kunne levere den højeste opløsning, og der sker opsigtsvækkende fremskidt på området, kan ABI Research berette.

Analysefirmaet skriver i en analyse, at 66 procent af alle VR HMDs (head mounted displays) i 2022 forventes at understøtte en 4K/Ultra HD-opløsning.

“Man udvikler skærme med højere pixel-tæthed, et bredere udsyn og højere opdateringshastighed, og det giver kunderne en mere overbevisende oplevelse.”

8K-opløsning i prototype

ABI Research skriver også, at netop skærmkvaliteten er en af de største udfordringer, når det handler om VR-briller, ligesom også strømforbrug, størrelse og pris er med til at udfordre producenternes ingeniører og designere.

En af udfordringerne ved en VR-brilles skærm er, at den er så tæt på brugerens øjne, hvorfor et mindre fald i opløsning, kan have en relativ stor betydning for oplevelsen.

De fleste VR-skærme er i dag i 2K-opløsning, mens de første 4K-produkter også har ramt markedet. Over de kommende år vil vi dog se mange nye produkter med endnu højere opløsning.

ABI Research skriver blandt andet i analysen, at der allerede er udviklet VR-prototyper med en opløsning på 6400x1440 hos Panasonic, mens en anden producent, Pimax, er nået op på en 8K-opløsning i en prototype.

Læs også:

To gyldne it-markeder er klar til vildt vækst-ræs: Nu kommer det store boom

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job