To gyldne it-markeder er klar til vildt vækst-ræs: Nu kommer det store boom

Markedet for augmented og virtual reality vil vokse voldsomt i de kommende år. Det er nu, det vilde vækst-ræs begynder.

Artikel top billede

En omsætningsvækst på 100 procent eller mere om året over de kommende fire år.

Så markant vurderes markedet for augmented og virtual reality at vokse af analysefirmaet IDC i en ny rapport.

Hvor der her i 2017 vil blive investeret omkring 11,4 milliarder dollars i AR/VR-produkter, så forventer IDC, at det tal vil være steget til omkring 215 milliarder dollars i 2021.

Det er omkring 1.350 milliarder gode danske kroner, og det beløb kommer kun i spil takket være en årlig vækst på hele 113,2 procent i de kommende år.

Det er USA, der i dag er det største marked for AR/VR efterfulgt af Asien og Vesteuropa.

I Vesteuropa forventer IDC, at den årlige vækst fra 2016 til 2021 vil være på hele 121,2 procent.

Her vil der for alvor være vækst

Hvor det i første omgang i høj grad er forbrugerrettede løsninger, der hitter, så er det de erhvervsrettede løsninger, der er de største forventninger til på sigt.

“Forbruger, retail og produktion vil være de tidlige ledere i AR- og VR-investeringer og udbredelse. Men vi kan se i regionerne, at andre segmenter som det offentlige, transport og uddannelse vil udnytte de muligheder for transformation, der er i disse teknologier," lyder det fra IDC.

“Med brugsscenarier, der omhandler både AR- og VR-miljøer, ser vi en signifikant mulighed for virksomheder for at gentænke, hvordan brugere interagerer med forretningsprocesser og dagligdagens opgaver.”

IDC fremhæver i figuren herunder nogle af de områder, hvor AR og VR ventes at vinde mest frem i de kommende år:

Læs også:

Alt for meget fokus på virtual reality - væksten kommer et helt andet sted

Goldman Sachs: Virtual reality-markedet overgår pc-salget om 10 år

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S