Dansk bank ramt af store it-problemer: Pengebeløb hævet to gange hos kunderne - stadig ikke betalt tilbage

BankNordik har siden torsdag i sidste uge kæmpet med it-problemer, der blandt andet betyder, at det samme beløb er hævet to gange hos kunderne. Pengene er stadig ikke betalt tilbage.

Artikel top billede

Seneste nyt i sagen: It-problemer hos BankNordik trækker ud: Kunderne må vente på at få penge tilbage, selv om de er hævet ved en fejl

Et ukendt antal kunder hos BankNordik har i de seneste dage fået sig en ubehagelig overraskelse, når de er logget ind på netbanken.

It-problemer hos BankNordik betyder nemlig, at det samme beløb er hævet to gange.

Det erfarer Computerworld fra en af de berørte kunder, og BankNordik selv erkender også via sin hjemmeside, at der er "problemer med betalingskort":

“Torsdag d. 17/8 er der på nogle kunders konti blevet trukket beløb, der tidligere er blevet hævet. Den oprindelige korrekte postering er enten hævet d. 8/8 eller 14/8."

"En sådan "dobbelt-postering" skal selvfølgelig rettes - og det arbejdes der hårdt på,” skrev BankNordik til kunderne allerede torsdag og fredag i sidste uge her.  

“Vi har netop haft statusmøde med vores samarbejdspartner, og det er desværre endnu ikke muligt at sige noget om det forventede tidspunkt for tilbageføring af dobbelt-posteringerne. Det beklager vi meget,” lød det videre fra BankNordik fredag.

Pengene endnu ikke betalt tilbage

Banken har siden flere gange måtte opdatere sagen med denne besked: “Problemet er desværre endnu ikke løst.”

Computerworld erfarer fra en af de berørte kunder, at de beløb, der er blevet trukket ved en fejl, endnu ikke er ført tilbage mandag morgen.

Det får blandt andet kunden til at undre sig over, om BankNordik ikke har en ordentlig SLA med den/de 'samarbejdspartnere', der er involveret i sagen - for hvorfor er problemerne ellers ikke blevet løst i løbet af weekenden?

Seneste opdatering fra BankNordik, der blev udsendt fredag, lyder:

“Der arbejdes på højtryk på at rette fejlen. Vi beklager ulejligheden.”

Computerworld forsøger at få en kommentar fra BankNordik.

Seneste nyt i sagen: It-problemer hos BankNordik trækker ud: Kunderne må vente på at få penge tilbage, selv om de er hævet ved en fejl

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension