Artikel top billede

Dansk bank ramt af store it-problemer: Pengebeløb hævet to gange hos kunderne - stadig ikke betalt tilbage

BankNordik har siden torsdag i sidste uge kæmpet med it-problemer, der blandt andet betyder, at det samme beløb er hævet to gange hos kunderne. Pengene er stadig ikke betalt tilbage.

Seneste nyt i sagen: It-problemer hos BankNordik trækker ud: Kunderne må vente på at få penge tilbage, selv om de er hævet ved en fejl

Et ukendt antal kunder hos BankNordik har i de seneste dage fået sig en ubehagelig overraskelse, når de er logget ind på netbanken.

It-problemer hos BankNordik betyder nemlig, at det samme beløb er hævet to gange.

Det erfarer Computerworld fra en af de berørte kunder, og BankNordik selv erkender også via sin hjemmeside, at der er "problemer med betalingskort":

“Torsdag d. 17/8 er der på nogle kunders konti blevet trukket beløb, der tidligere er blevet hævet. Den oprindelige korrekte postering er enten hævet d. 8/8 eller 14/8."

"En sådan "dobbelt-postering" skal selvfølgelig rettes - og det arbejdes der hårdt på,” skrev BankNordik til kunderne allerede torsdag og fredag i sidste uge her.  

“Vi har netop haft statusmøde med vores samarbejdspartner, og det er desværre endnu ikke muligt at sige noget om det forventede tidspunkt for tilbageføring af dobbelt-posteringerne. Det beklager vi meget,” lød det videre fra BankNordik fredag.

Pengene endnu ikke betalt tilbage

Banken har siden flere gange måtte opdatere sagen med denne besked: “Problemet er desværre endnu ikke løst.”

Computerworld erfarer fra en af de berørte kunder, at de beløb, der er blevet trukket ved en fejl, endnu ikke er ført tilbage mandag morgen.

Det får blandt andet kunden til at undre sig over, om BankNordik ikke har en ordentlig SLA med den/de 'samarbejdspartnere', der er involveret i sagen - for hvorfor er problemerne ellers ikke blevet løst i løbet af weekenden?

Seneste opdatering fra BankNordik, der blev udsendt fredag, lyder:

“Der arbejdes på højtryk på at rette fejlen. Vi beklager ulejligheden.”

Computerworld forsøger at få en kommentar fra BankNordik.

Seneste nyt i sagen: It-problemer hos BankNordik trækker ud: Kunderne må vente på at få penge tilbage, selv om de er hævet ved en fejl




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere