Microsoft: Så mange bruger Bing-søgemaskinen

Google er de facto-søgemaskinen for de fleste, men Microsofts Bing-maskine benyttes tilsyneladende af flere end først antaget

Artikel top billede

13 millioner søgninger hver måned.

Så mange søgninger sker hver måned via Microsofts ofte udskældte søgemaskine Bing i Danmark.

Det svarer ifølge Microsoft til cirka ni procent af det samlede antal danske søgninger hver måned.

Det skriver Microsoft via Twitter med et grafisk opslag. 

De fleste benytter ellers Google som sin standardsøgemaskine til at ‘Google’ efter et svar, men på verdensplan findes der alligevel 128 millarder søgninger hver eneste måned via Bing.com.

Det er hovedsageligt i USA, at Bing er populært.

Her har Bing ifølge Microsoft en markedsandel på knap 33 procent, hvorimod Bing kun når otte procent i Irland. 

Måske overraskende ligger tallet på 17 procent i Norge.

Læs også: Test af Surface Laptop: Småting fra at være den bedste Windows 10-bærbare nogensinde

StatCounter siger noget andet

Mens det alt sammen lyder meget godt for Microsoft, viser StatCounter, der uafhængigt genererer statistik på besøgstal på websites, et andet billede af markedet.

StatCounter viser på globalt plan, at Bing kun sidder på sølle 2,55 procent af verdensmarkedet, kun 2,48 procent i Danmark og kun 6,5 og ikke 33 procent i USA.

Så hvorfor skriver Microsoft noget andet?

Forskellen ligger nok i, at Microsoft tæller brug af Windows 10’s indbyggede Bing-søgefelt med, søgninger foretaget med Microsofts Cortana-assistent og ikke mindst søgninger foretaget med Siri, Apples digitale assistent.

“Hun” benytter nemlig Bing - også i Danmark.

Microsoft selv udtaler, at den primære grund til, at Cortana ikke kan benyttes på dansk, er fordi Bing i Danmark stadig er i en form for beta.

Læs også: Ingen konkurrenter kan ryste Googles søgemaskine: Derfor slår Google alle de andre

Benytter du Bing, Google eller foretrækker du en anden helt tredje søgemaskine?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S