Dugfriske tal fra smartphonemarkedet: Sådan klarer de førende producenter og styresystemer sig

Væksten på smartphonemarkedet var ganske markant i årets andet kvartal. Se den helt nye opgørelse her.

Artikel top billede

355 millioner smartphones.

Så mange blev der ifølge en ny opgørelse fra Gartner solgt på globalt plan i andet kvartal 2017.

Analysefirmaet skriver, at det var en stigning på 6,7 procent i forhold til samme kvartal året før.

Det er ikke mindst efterspørgslen på 4G-smartphones på 'emerging markets', der driver væksten. Her vil forbrugerne nemlig både have adgang til 4G-nettet, mere storage og bedre processorer og kameraer i telefonerne.

Værd at bemærke i opgørelsen er, at Samsungs salg steg med 7,5 procent målt i antallet af enheder.

Det skete efter tre kvartaler i træk med tilbagegang for Samsung. De salgsmæssige problemer har ikke mindst været forårsaget af balladen omkring Note 7-telefonen, der brød i brand og eksploderede.

Læs også: Nyt Android-system på vej: Se her hvornår det (måske) kommer til din telefon

Samsungs markedsandel ligger dog på stort set samme niveau som i andet kvartal sidste år - den er nu på 22,5 procent.

Apple er gået en smule tilbage og ligger nu på 12,1 procent, mens Huawei på tredjepladsen går fremog i andet kvartal i år landede på en markedsandel på 9,8 procent.

Sådan klarede de førende producenter sig: 

Hvis man ser på operativsystemer, så fortsætter Android fremmarchen.

Googles styresystem nåede i andet kvartal i år op på en markedsandel på 87,7 procent mod 86,2 procent i samme kvartal sidste år.

iOS, der snart firgives i version 11, ligger på 12,1 procent.

Sådan klarede operativsystemerne sig: 

Læs også:

Nyt Android-system på vej: Se her hvornår det (måske) kommer til din telefon

Eksperterne er ikke i tvivl: Her er den store plan med den nye Nokia 8-smartphone

Indsigt: Forstå iOS 11 på tre minutter - og få forklaringen på, hvorfor det er Apples vigtigste styresystem

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil