Robot-investeringer sørger for rekordoverskud hos Alka

Forsikringselskabet Alka har over de seneste fire år investeret over 100 millioner kroner i ny teknologi, og det er med til at sikre selskabets største overskud til dato

Artikel top billede

Investeringer i nye digitale teknologier er med til at sikre Alkas største overskud nogensinde.

Siden 2010 har Alka investeret 20 millioner kroner om året i digitalisering, og beløbet bliver 30 millioner her i 2017.

Penge som blandt andet er gået til “Alma,” en chatbot, der kan svare på helt almindelige forsikringsspørgsmål og indrapporteringer.

Det skriver Børsen.

“Hvis vi både vil tilbyde personificeret betjening og samtidig være til stede 24/7, så er det at digitalisere en del af løsningen. Der er ikke så mange penge at spare, men kunderne efterspørger det, siger Alkas topchef, Henrik Grønborg til Børsen.

Investeringerne har sammen med en større kundetilgang været med til at sikre Alka sit bedste regnskab til dato med et overskud p 214 millioner kroner efter skat mod sidste års 100 millioner kroner.

Digitalisering over hele linjen

Chatbotten Alma skal gøre det lettere for Alkas kunder at indrapportere små sager som eksempelvis en smadret rude, imens større sager eller personskader stadig skal forbi et levende menneske i kød og blod.

Formålet med Alma er både at spare tid for Alka, men også hos kunderne, der hurtigere får en indrapportering overstået.

Også Tryg og Topdanmark har meldt ud, at man vil effektivisere, og Topdanmark meldte senest ud i sit halvårsregnskab, at de ville være det mest veldrevne forsikringsselskab inden fem år.

Også hos pensionsselskabet PensionDanmark har man benyttet sig af robotics og chatbots.

En chatbot hos PensionDanmark retter hvert år 46.000 forkerte pensionsindbetalinger, hvilket ville have taget lang tid for et menneske at finde og rette.

Læs også: Ny dansk afgift på smartphones, tablets og computere kan være på vej: Skal give penge til kunstnere

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S