Embedsmand advarer: Digitalseringen betyder et farvel til fleksibiliteten i det offentlige

It-systemer forsimpler behandlingen af borgerne. Det betyder, at der bliver mindre plads til individuelle hensyn, som også er en del af borgernes oplevelse af retfærdighed, siger borgerrådgiveren i Københavns Kommune.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Skal der være råd til velfærd, skattelettelser, grænsebevogtning, omlægning af registreringsafgift eller nogle af de andre ting, som politikere holder af at love vælgerne, så skal omkostningerne i det offentlige ned. 

Og digitalisering længe være politikernes yndlingsværktøj når der skal effektiviseres. 

Men den omfattende digitalisering har også en pris, advarer Københavns Kommunes Københavns Kommunes borgerrådgiver Johan Busse i det seneste nummer af HK Samdatas magasin.

Det er især i de tilfælde, hvor der skal foretages skøn, at Johan Busse ser en udfordring, fortæller han til magasinet: 

”Tag for eksempel folkepension. Man har ret til fuld folkepension, hvis man har haft mindst 40 års fast bopæl i landet. Men hvad betyder fast bopæl?Tæller det med, hvis man har haft fast adresse i landet, men reelt har været udenlands det meste af tiden? Eller omvendt, hvis man har haft en lejlighed i udlandet, men har opholdt sig det meste af tiden på dansk grund? Hvordan skal et stykke software håndtere det? Ting, der ser enkle ud på overfladen, har tit nogle nuancer, og det er også derfor, at man formulerer lovene, så der kan tages individuelle hensyn.”

At systemerne kan medvirker til at eliminere fejl og sikre enklere regler erkender Johan Busse dog også. Men han er samtidig netop også bekymret for, at de digitaliseringsvenlige enkle regler bliver for firkantede:

”Juristerne kan godt argumentere for, at retssikkerheden er blevet større, fordi simple regler, der passer til et it-system, resulterer i færre skøn. Men det mindsker netop den individuelle hensyntagen og dermed borgernes opfattelse af retfærdighed.”, forklarer han. 

Også en social slagside

Johan Busse påpeger også, at han gennem sit job som borgerrådgiver har set, at den omfattende digitalisering kan ende med en klar social slagsside:

”Vi har stadig eksempler på, at folk bliver trukket i deres hjælp, blot fordi de ikke har forstået eller vidst, at de var forpligtede til at læse e-post. Nogle gange går myndighederne for langt. Vi har en enhed i Københavns Kommune, som skrev, at alle der ville søge en bestemt ydelse, skulle bruge deres nye it-system. Det kan kommunen ikke bare bestemme. Hvis borgerne har lyst til at aflevere en ansøgning på en serviet, så har de lov til det.”, advarer han og understreger at offentlige myndigheder let kan miste opbakningen til digitaliseringen hvis ikke de griber det rigtigt an.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S