Hver tredje danske virksomhed ramt af hackerangreb eller virus på et år

Landets virksomheder er i stigende grad under digitalt angreb udefra. Hver tredje virksomhed svarer i en ny undersøgelse, at de inden for det seneste år er blevet ramt.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

En ud af tre af de danske virksomheder er over det seneste år blevet ramt af et digitalt angreb i form af et hackerangreb eller en computervirus.

Sådan lyder en af konklusionerne på en ny undersøgelse, der er udarbejdet af Dansk Industri (DI). 

Brancheorganisationen har spurgt sine medlemsvirksomheder og har 600 virksomheder svaret.

Af de 600 hundrede har hver tredje altså oplevet at blive udsat for et angreb.

Svarene afslører, at angriberne også har haft held med at få nogle slag ind på kroppen af de danske virksomheder. 

Læs mere om cyberangreb her: NATO efter Petya: Cyberangreb kan betragtes som en krigshandling

Således konkluderer undersøgelsen, at angrebene for 11 procent af de adspurgte virksomheder har ført til et "betydelige økonomisk tab".

Virksomhederne i arbejdstøjet

I den seneste tid har man set, hvordan udenlandske it-kriminelle har haft held med at fælde selv de største danske virksomheder.

Senest så man det, da A.P Møller-Mærsk blev udsat for et alvorligt angreb, der satte et af dansk erhvervslivs falgskibe under alvorligt pres. 

Læs mere om det her: Milliardregning til Mærsk: Cyberangreb koster Mærsk op mod to milliarder kroner

De seneste års øgede fokus på de digitale angreb har i følge undersøgelsen fået de danske virksomheder til at trække i sikkerhedstøjet.

71 procent af de medlemsvirksomheder, der har svaret i undersøgelsen, beretter, at de har sat flere midler af til at øge it-sikkerheden.

Behov for nye initiativer

Hos Dansk Industri, der står bag undersøgelsen, mener man, at regeringen bør iværksætte en række nye initiativer som reaktion på, at de danske virksomheder i højere grad end nogensinde før er udsat for digitale trusler. 

Der skal ifølge brancheorganisationen sættes flere midler af til it-sikkerhed, og regeringen skal lægge pres på for, at der indgås en international konvention på området.

Derudover anbefaler Dansk Industri, at der afsættes 30 millioner kroner til blandt andet politiets efterforskning af cyberkriminalitet. 

"Borgeres og virksomheders digitale sikkerhed skal styrkes fra myndighedernes side. Når kriminaliteten i stigende grad bliver digital, må virksomhederne også kunne forvente, at politiet følger op med retsbeskyttelse, håndhævelse og bekæmpelse i den digitale verden," siger Adam Lebech, der er branchedirektør i DI digital.

Læs mere om truslen her: Hackerne i kæmpe-offensiv: Antallet af ransomware-angreb eksploderer

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job