Google retter ind i sidste sekund: Opretter særlig shopping-service i EU og undgår dagsbøder

Dagen før deadline retter Google ind og opretter en særlig europæisk afdeling for at leve op til EU's konkurrenceregler efter beskyldninger om konkurrenceforvridning

Artikel top billede

Google opretter nu en selvstændig afdeling for sin egen shopping service for at imødekomme EU’s krav og beskyldninger om konkurrenceforvridning. 

Den nye selvstrændige afdeling skal byde på annonceplads på lige fod med alle andre, der ønsker at få vist sine annoncer i Googles søgeresultater. 

Det skriver Bloomberg efter at have talt med flere kilder hos EU.

Google har ifølge EU og EU’s konkurrencekommisær, Margrethe Vestager, udnyttet sin position som verdens største søgemaskine til at promovere sine egne tjenester inden for shopping og prissammenligninger over konkurrenternes, og det er konkurrenceforvridende, mener EU.

Google havde først nægtet at leve op til kravene, men her dagen før deadline opretter Google den selvstændige afdeling. Afdelingen vil få sin egen omsætning, som kan bruges til køb af annonceplads.

Læs også: Efter gigantbøde for konkurrenceforvridning: Nu vil Google leve op til EU's krav

Stod til dagbøder

Havde Google valgt ikke at leve op til orden fra EU, stod kodegiganten til at modtage dagsbøder på op imod 5 procent af sin daglige omsætning ud over den allerede 17,8 millarder kroner store bøde, som Google har modtaget.

Det er EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der har været med til at rejse sagen mod Google:

"Googles strategi for selskabets sammenlignings-tjenester har ikke kun handlet om at tiltrække kunder ved at gøre produktet bedre end konkurrenternes."

"Google har sørget for, at andre selskaber ikke har fået mulighed for at konkurrere og innovere på området. Og vigtigst: Google har forhindret, at europæiske forbrugere frit kunne vælge mellem tjenester," udtalte Margrethe Vestager i forbindelse med dommen i juni.

Allerede dengang meddelte Google, at man var uenig i dommen og bøden på 2,42 milliarder euro og derfor overvejede at anke.

Læs også: Kæmpebøde til Google: Skal betale 18 milliarder kroner i bøde til EU

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S