Artikel top billede

Eksperter advarer: Kunstig intelligens er altså ikke en it-løsning, du bare kan hive ned fra hylden - det kræver meget mere arbejde

Pas på den massive hype om kunstig intelligens, advarer eksperter. Det er ikke plug and play-løsninger, du kan hive ned fra hylden og få forretningsværdi ud af uden videre.

“Kunstig intelligens er ikke en løsning, du kan hive ned fra hylden.”

Sådan lyder budskabet fra Boston Consulting Group og MIT Sloan Management Review i en ny rapport om kunstig intelligens.

Her advarer eksperterne om, at man skal forstå, at det enorme potentiale, der er i at anvende kunstig intelligens, først for alvor kan indfries, når man tager det grundlæggende arbejde, der skal til, seriøst.

“Kunstig er ikke plug and play. Virksomheder kan ikke bare 'købe intelligens' og anvende det i forhold til deres problemer.”

“Selvom elementer af kunstig intelligens er tilgængelige på markedet, så er det internt i huset, at man skal arbejde hårdt med at håndtere samspillet mellem data, processer og teknologier,” lyder det fra MIT og Boston Consulting Group.

Læs også: Den vigtigste pointe om kunstig intelligens: Sådan kommer du i gang

Selvom kunstig intelligens altså ikke er plug and play, er topcheferne i erhvervslivet ikke i tvivl om, at vi har at gøre med en helt afgørende teknologi-tendens.

70 procent af erhvervslederne i en undersøgelse svarer således også, at de forventer, at kunstig intelligens vil spille en signifikant rolle i deres virksomheder.

Udfordringen er så bare, hvordan man sikrer, at det kommer til at ske?

Forskerne, der står bag rapporten, uddyber budskabet om, hvorfor kunstig intelligens er meget andet end bare det konkrete teknologi-produkt, som en leverandør byder sig til med:

“Grundlæggende tager kunstig intelligens data til sig, processerer dem og genererer så handlinger. Men processen er afhængig af en ordentlig integration i adskillige teknologi-lag, og virksomheder har ofte svært ved at identificere en bestemt rute ud fra data.”

Derfor er det lettere sagt end gjort

Boston Consulting Group og MIT skriver i rapporten, at virksomhederne i de kommende år bliver meget afhængige af de interne data scientists, når man skal spotte, indsamle og udvikle data-kilder og udvikle og træne virksomheds-specifikke systemer inden for kunstig intelligens.

Det vil, lyder det i rapporten, være muligt at outsource nogle af opgaverne, men dermed risikerer man så også at gå glip af at skabe en egentlig konkurrencefordel i kraft af de interne kompetencer.

Uanset hvilken strategi, man vælger at forfølge, skal man være klar over, at kunstig intelligens ikke bare er en vare, man hiver ned fra hylden og får værdi ud af uden videre.

“Kunstig intelligens vil grundlæggende transformere erhvervslivet. Din bedste chance for at få succes er at se bort fra hypen og gennemføre det nødvendige arbejde. Der findes ikke nogen erstatning for handlinger,” skriver Boston Consulting Group og MIT.

Læs også:

Danske it-eksperter: Sådan kommer du i gang kunstig intelligens og machine learning - og får succes med dine projekter

Den vigtigste pointe om kunstig intelligens: Sådan kommer du i gang




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere